Cele mai importante 10 lucruri pe care trebuie sa le cunoasca un contabil

  1. Verificati: intomirea corecta a facturilor emise si primate in sensul verificarii corectitudinii datelor firmei : Numele firmei, CUI, Adresa, Contul IBAN. Mare atentie sa aveti la CUI!!! Sa verificati daca este inscris si RO in fata acestuia daca vorbim de o firma platitoare de TVA. Este imperios necesar in momentul in care se face regularizarea TVA.
  2. Obligatoriu: toate firmele inregistrare la ONRC , respectiv toate persoanele juridice trebuie sa aiba asupra lor Registrul Unic de Control care este obligatoriu sa fie prezentat la cerere de catre organele de control. Atentie! Daca aveti sedii secundare trebuie sa detineti acest registru la fiecare sediu.
  3. Factura nu mai trebuie semnata si stampilata pentru a fi considerata document justificativ.
  4. Ai achizitii cu valoare sub 100 de euro? Nu mai este nevoie sa solicitati factura pentru a va putea deduce TVA. Cu ajutorul bonului fiscal, dar atentie, cu conditia ca acesta sa aiba inscris pe el CUI, va puteti deduce TVA. Achizitiile a caror valoare depaseste 100 de Euro, trebuie sa solicitati emiterea unei facturi , in caz contrar, cu ajutorul bonului nu va veti putea deduce TVA.
  5. Lucrati mult cu casieria? Nu uitati ca trebuie sa detineti Registrul de casa, documentul care atesta incasarile si platile in numerar efectuate prin casieria unitatii.

Platile in numerar sunt supuse unor plafoane, astfel:

  • Nu se pot efectua plãţi zilnice mai mari de 10.000 lei cãtre alte persoane juridice,şi plãţi mai mari de 5.000 lei pe zi cãtre aceeaşi persoanã juridicã.
  • Sunt interzise plăţile fragmentate în numerarcătre furnizorii de bunuri şi servicii, pentru facturile a căror valoareeste mai mare de 5.000 lei.
  • Se admit plăţi către o singură persoană juridică în limita unui plafon zilnic în numerar în sumă de 10.000 lei,în cazul plăţilor către reţelele de magazine de tipul Cash&Carry, care sunt organizate şi funcţionează în baza legislaţiei în vigoare.
  • Sunt interzise plăţile fragmentate în numerar către astfel de magazine, pentru facturile a căror valoare este mai mare de 10.000.

In ceea ce priveste aceste plafoane, exista un proiect legislativ in discutie potrivit caruia se vor modifica nivelul acestor sume.

  1. Inventarierea trebuie efectuata anual in mod obligatoriu.
  2. Clientul dumneavoastra este asociat/actionar? Acesta poata sa retraga dividende sau sa reinvesteasca in firma. Daca clientul dumneavoastra opteaza pentru retragerea de dividende, amintiti-i ca pentru acest lucru firma va retine si va plati pana in data de 25 a lu nii urmatoare un impozit de 16 % asupra dividendelui.
  3. Se pot deconta: diurna, respectiv cheltuielile cu masa si cazarea angajatilor in momentul delegarii acestora. Atentie! Aceste cheltuieli trebuie sa fie derulate exclusive in interesul firmei.
  4. Toate documentele contabile trebuie sa fie predate la timp contabilului pentru inregistrarea lor cronologica in registrele contabile.
  5. Situatiile financiare anuale trebuie sa fie insotite de o declaratie scrisa a administratorului din care sa reiasa raspunderea acestuia pentru intocmirea lor.

Oana Tomoiaga

Articole similare

Comentariul tau aici