Vanzari promotionale

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Legislatia impune o serie de reguli speciale in ceea ce priveste stabilirea pretului, privind vanzarile promotionale.

Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash & carry/prestarile de servicii de piata, care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia:

  • să nu fie efectuate în pierdere;
  • să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum și la servicii vândute ori, după caz, prestate în mod curent;
  • produsele și serviciile promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunțate a vânzărilor promoționale sau comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.

Nu sunt considerate vânzări promoționale:

  • acțiunile de promovare efectuate de producători;
  • acțiunile de lansare de produse/servicii noi pe piață.

Vanzarile promotionale, sunt supuse unor reguli de fixare si publicitate a preturilor stricte, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre, cum ar fi:

  • orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice.
  • prețul de referință reprezintă „cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus”.

De asemenea, orice anunț cu reducere de prețuri, indiferent de forma, modul de publicitate și motivația reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor și să indice în cifre o reducere în raport cu prețurile de referință, excepție făcând:

– publicitățile comparative de preț;

– anunțurile publicitare exclusiv literare, care nu conțin cifre;

– anunțurile de preț de lansare a unui nou produs pe piață;

– anunțurile publicitare orale efectuate exclusiv în interiorul magazinului pentru reduceri de prețuri la un anumit raion, pentru o foarte scurtă perioadă a unei zile de vânzare.

  • publicitatea prin catalog și ofertele de reducere de prețuri, lansate de comercianții care practică vânzarea prin corespondență, pot fi valabile numai până la epuizarea stocurilor, cu condiția ca această mențiune să figureze vizibil și lizibil în catalog.

Este important ca orice anunt de reducere, exprimata in valoare absoluta sau in procent, sa fie efectuata intr-un mod vizibil, lizibil si fara echivoc, pentru fiecare produs sau grupa de produse identice. Metodele de prezentare indicate de legislatia in domeniu sunt:

– fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;

– fie prin mentiunile “pret nou”, “pret vechi” langa sumele corespunzatoare;

– fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

In plus, legislatia impune ca operatorii economici sa pastreze toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta, pentru a le putea prezenta organelor de control abilitate ori de cate ori este nevoie.

Orice anunț de reducere de prețuri ce nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu prețul de referință este considerat o formă de publicitate înșelătoare și este sancționat conform reglementărilor legale în vigoare.

  • Aceste reguli nu se aplică atunci când reducerile de preț pe produs rezultă din creșterea cantității de produs conținută în ambalajul utilizat în mod uzual în comercializarea acestora sau din creșterea numărului de produse identice oferite spre vânzare într-un ambalaj colectiv.
  • Produsele aflate la comercializare cu preț redus/oferte promoționale, cu 3 zile înainte de expirarea datei durabilității minimale/datei-limită de consum aferente produselor alimentare sau a termenului de valabilitate/datei de minimă durabilitate aferente produselor nealimentare, se sortează și se expun la comercializare, pe rafturi sau în standuri, delimitate vizibil, cu informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor. Nerespectarea prevederilor prezentului alineat este considerată practică comercială incorectă și se sancționează conform reglementărilor legale în vigoare.

Neprezentarea la solicitarea organelor de control abilitate, a documentelor legale justificative se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei.

Articole similare

Comentariul tau aici