Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Presupunem ca o entitate construieste un imobil in vederea vanzarii ulterioare . Vom vedea cum se contabilizeaza costurile aparute cu aceasta ocazie.
Imobilizare vs Stocuri
Potrivit punctului 272 din OMFP 1802/2014, in cazul în care construcțiile sunt realizate în scopul exploatării pe termen lung, de către entitatea care le-a realizat, ele reprezintă imobilizări. Daca sunt realizate in scopul vânzării, se înregistrează la stocuri.
Costuri care se includ in valoarea constructiei
In costul unei constructii se pot include o serie de cheltuieli, direct atribuibile acesteia, astfel:
- costurile reprezentând salariile angajaților, contribuțiile legale și alte cheltuieli legate de acestea, care rezultă direct din construcția imobilizării corporale;
- cheltuieli materiale;
- costurile de amenajare a amplasamentului;
- costurile inițiale de livrare și manipulare;
- costurile de instalare și asamblare;
- cheltuieli de proiectare și pentru obținerea autorizațiilor;
- costurile de testare a funcționării corecte a activului, după deducerea încasărilor nete provenite din vânzarea elementelor produse în timpul aducerii activului la amplasamentul și condiția de funcționare (cum ar fi eșantioanele produse la testarea echipamentului). Din punct de vedere contabil, cheltuielile reprezentând costuri de testare și veniturile menționate mai sus se înregistrează distinct, în funcție de natura acestora, diferența dintre cheltuielile și veniturile respective urmând a fi înregistrată apoi pe seama activului în curs de construcție (articol contabil 231 «Imobilizări corporale în curs de execuție» = 722 «Venituri din producția de imobilizări corporale»);
- onorariile profesionale plătite avocaților și experților, precum și comisioanele achitate în legătură cu activul etc.
Costuri care NU se includ in valoarea constructiei
- costurile de deschidere a unei noi instalații;
- costurile de introducere a unui nou produs sau serviciu (inclusiv costurile în materie de publicitate și activități promoționale);
- costurile de desfășurare a unei activități într-un loc nou sau cu o nouă clasă de clienți (inclusiv costurile de instruire a personalului);
- costurile administrative și alte cheltuieli generale de regie;
- costurile reamplasării sau reorganizării parțiale sau totale a activităților entității.
Recunoasterea veniturilor
In ce priveste recunoasterea veniturilor trebuie sa tinem cont de urmatoarele:
- În contabilitate, veniturile din vânzări de bunuri se înregistrează în momentul predării bunurilor către cumpărători, al livrării lor pe baza facturii sau în alte condiții prevăzute în contract, care atestă transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, către clienți.
Conditii: Veniturile din vânzarea bunurilor se recunosc în momentul în care sunt îndeplinite următoarele condiții:
a) entitatea a transferat cumpărătorului riscurile și avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
b) entitatea nu mai gestionează bunurile vândute la nivelul la care ar fi făcut-o, în mod normal, în cazul deținerii în proprietate a acestora și nici nu mai deține controlul efectiv asupra lor;
c) mărimea veniturilor poate fi evaluată în mod credibil;
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzacției să fie generate către entitate; și e) costurile tranzacției pot fi evaluate în mod credibil.
Evaluarea momentului în care o entitate a transferat cumpărătorului riscurile și avantajele semnificative aferente dreptului de proprietate asupra bunurilor impune o examinare a circumstanțelor în care s-a desfășurat tranzacția.
În cele mai multe cazuri, transferul riscurilor și avantajelor aferente dreptului de proprietate coincide cu transferul titlului legal de proprietate sau cu trecerea bunurilor în posesia cumpărătorului. Acesta este cazul celor mai multe vânzări cu amănuntul. În alte cazuri, transferul riscurilor și avantajelor aferente dreptului de proprietate apare într-un moment diferit de cel al transferului titlului legal de proprietate sau de cel al trecerii bunurilor în posesia cumpărătorului. Dacă o entitate păstrează doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate, atunci tranzacția reprezintă o vânzare și veniturile sunt recunoscute.
De exemplu, un vânzător poate păstra titlul de proprietate asupra bunurilor doar pentru a se asigura că va încasa suma care se datorează. Într-un asemenea caz, dacă entitatea a transferat riscurile și beneficiile semnificative aferente dreptului de proprietate, tranzacția este o vânzare și veniturile sunt recunoscute.
MONOGRAFIE CONTABILA
O entitate construieste in regie proprie un imobil destinat vanzarii. Pentru aceasta antreneaza urmatoarele costuri:
- cheltuieli cu autorizatiile de constructie : 4.500 lei ;
- achizitia de materiale de constructie : 500.000 lei plus TVA;
- salariile personalului care lucreaza pe santier si taxele firmei: 300.000 lei si CAM 6.750 lei;
- inchiriere utilaje de constructie(macara,motostivuitor) : 2.000 lei plus TVA;
- achizitia de instrumente de lucru (obiecte de inventar): 3.000 lei plus TVA;
- achizitia de combustibil pentru camionul propriu care transporta deseuri din constructii: 500 lei plus TVA;
- achizitie servicii topografice : 300 lei plus TVA;
- achizitie servicii racord utilitati : 200 lei plus TVA;
- cheltuieli cu utilitatile consumate la punctul unde este santierul: 1.000 lei plus tva (apa si energie);
- servicii de arhitectura – 12.000 lei plus TVA
- amortizarea camionului propriu: 500 lei/luna
Valoarea totala a achizitiilor (fara TVA) pentru perioada data este astfel: 824.000 lei
1.Autorizatia de constructie:
635 | Cheltuieli cu alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate | = | 5311 | Casa in lei | 4,500 |
2.Achizitia de materiale de constructie si darea in folosinta:
% | = | 401 | Furnizori | 595,000 | |
3028 | Alte materiale consumabile | 500,000 | |||
4426 | TVA deductibila | 95,000 |
si
6028 | Cheltuieli cu alte materiale consumabile | = | 3028 | Alte materiale consumabile | 500,000 |
3. Salariile personalului si CAM:
641 | Cheltuieli cu salariile personalului | = | 421 | Personal – salarii datorate | 300,000 |
si
646 | Cheltuieli privind contribuția asiguratorie pentru muncă | = | 436 | Contribuția asiguratorie pentru muncă | 6,750 |
4.Achizitii servicii de inchiriere utilaje:
% | = | 401 | Furnizori | 2,380 | |
612 | Cheltuieli cu redevențele, locațiile de gestiune și chiriile | 2,000 | |||
4426 | TVA deductibila | 380 |
5. Achizitia de obiecte de inventar si darea in folosinta:
% | = | 401 | Furnizori | 3,570 | |
303 | Materiale de natura obiectelor de inventar | 3,000 | |||
4426 | TVA deductibila | 570 |
si:
603 | Cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar | = | 303 | Materiale de natura obiectelor de inventar | 3,000 |
6. Achizitia de combustibil :
% | = | 401 | Furnizori | 595 | |
6022 | Cheltuieli privind combustibilii | 500 | |||
4426 | TVA deductibila | 95 |
7.Achizitia serviciilor topografice:
% | = | 401 | Furnizori | 357 | |
628 | Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți | 300 | |||
4426 | TVA deductibila | 57 |
8.Serviciile de racord utilitati:
% | = | 401 | Furnizori | 238 | |
628 | Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți | 200 | |||
4426 | TVA deductibila | 38 |
9. Utilitati consumate – energie si apa
% | = | 401 | Furnizori | 1,190 | |
605 | Cheltuieli privind energia și apa | 1,000 | |||
4426 | TVA deductibila | 190 |
10.Servicii de arhitectura :
% | = | 401 | Furnizori | 14,280 | |
628 | Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți | 12,000 | |||
4426 | TVA deductibila | 2,280 |
11.Amortizarea camionului
6811 | Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor | = | 2813 | Amortizarea instalațiilor și mijloacelor de transport | 500 |
12. Inregistrarea imobilizarii in curs la final de luna: 824.000 lei
331 | Produse în curs de execuție | = | 711 | Venituri aferente costurilor stocurilor de produse | 824,000 |
Dupa ce toate cheltuielile aferente tuturor perioadelor se colecteaza in contul 331 si imobilul se poate receptiona se face transferul din 331 in 345. Presupunem ca valoarea finala este 2.3000.000 lei.
13.Receptia:
345 | Produse finite | = | 331 | Produse în curs de execuție | 2,300,000 |
Comanda acum: MONOGRAFII CONTABILE
Va rog, cum înregistrez achiziția de mijloace fixe, ex.centrale termice, cu care vor fi dotate apartamentele ce urmează a fi vândute. Mulțumesc,
Mocanu Nicoleta
Va rog monografie contabila in cazul in care o șoc plătitoare TVA vinde o clădire noua și ptr finisaje oferă cumpărătorului un buget iar acesta din urma dorește finisaje mai scumpe,diferența de preț urmând a fi suportata de cumpărător, multumesc
la Primarie, cand faci ITL06 pentru receptie, se cere fisa lui 212. deci, obligatoriu cladirea se va inregistra in 212. acum intervin mai multe probleme.
1. nu inregistrezi in 331 ci in 235 toate elementele constitutive a constructiei.
235 se transfera in 212 la receptia cladirii.
tot in 235 se transfera si valoare manoperei prin 725. salariile au fost date pecheltuieli prin 641,
acum se contrabalanseaza prin venituri.
la vanzare, veniturile se trec in 701.5.
problema intervine la descarcarea de gestiune. multi or sa-mi sara in cap pentru metoda aleasa de mine dar eu consider ca sunt mai mult economist decat contabil si fortez putin nota. descarc prin 658.3 din punct de vedere fiscal nu ma afecteaza. din punct de vedere contabil, poate e gresit. din aceleasi motive – economist-contabil, eu consider un laptop obiect de inventar chiar daca are valoarea peste limita, si mobilierul mijloc fix chiar daca este sub plafon.
imi aduc aminte, la un control fiscal, au fost cumparate din Belgia niste placute vidia cu o valoare foarte mare. mi s-a sugerat sa le trec ca mijloace fixe. m-a busit rasul.
deci…
intrare materiale
235 = 404
manopera
235 = 725
receptie
212 = 235
vanzare
411 = 701
descarcare
658.3 = 212
Buna ziua si multumesc pentru “iluminare” Imi prinsesem urechile.
Totusi, as dori daca se poate sa-mi spuneti ce se intampla mai departe cu 331-711.Adica, inteleg ca 331 va ramane in sold la sfarsitul lunii, dar 711 se va inchide cu 121? Adica genereaza un venit?
Concret :
301-401
4426-401
601-301
331-711
401-5121/5311
331 soldul debitor se va inchide inteleg la terminarea lucrarii cand va fi trecut in 345 s.a.m.d.
Totusi ce fac cu 711, asta imi e greu sa inteleg mecanismul
BUNA ZIUA, SI EU AM ACEEASI DILEMA , MA PUTETI AJUTA?
Scuze constructia datează din 1978 nu 1878 !!!!
Multumesc!
Bună ziua,
V-aș ruga monografia vânzării unui imobil construit în anul 1878, vânzătorul plătitor de TVA, și ce impozit se platește avînd în vedere că este microintreprindere și are personal angajat.
Multumesc!
Buna ziua,
As dori sa completati monografia contabila cu achizitia terenului, apoi dezbembrarea ( pe apartamente de ex. ) si vanzarea .
Va multumesc,