Despre conceptele de baza si importanta guvernantei corporative am mai discutat in cateva aticole precedente :
www.contzilla.ro/2009/01/guvernanta-corporativa/
www.contzilla.ro/2011/11/principiile-guvernantei-corporative/
Iata ca treptat se introduce conceptul de guveranta corporativa si in Romania.
In 30 noiembrie 2011 a fost emisa OUG 109 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice (MOF Nr. 883 din 14 decembrie 2011)
(1) Guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice reprezinta ansamblul de reguli care guvernează sistemul de administrare şi control în cadrul unei întreprinderi publice, raporturile dintre autoritatea publică tutelară şi organele întreprinderii publice, între consiliul de administraţie/de supraveghere, directori/directorat, acţionari şi alte persoane interesate;
Intreprinderile publice sunt :
a) regii autonome înfiinţate de stat sau de o unitate administrativ-teritorială;
b) companii şi societăţi naţionale, societăţi comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic, majoritar sau la care deţine controlul;
c) societăţi comerciale la care una sau mai multe întreprinderi publice prevăzute la lit. a) şi b) deţin o participaţie majoritară sau o participaţie ce le asigură controlul;
Autoritatea publică tutelară este instituţia care:
a) coordonează, are în subordine sau sub autoritate una sau mai multe întreprinderi publice prevăzute la alin (1) lit. a);
b) exercită, în numele statului/unităţii administrativ-teritoriale, calitatea de acţionar la întreprinderile publice prevăzute la alin( 1) lit. b);
c) coordonează exercitarea de către una sau mai multe întreprinderi publice prevăzute la alin (1) lit. a) şi/sau lit. b) a calităţii de acţionar sau asociat la o societate comercială controlată;
Controlul este raportul dintre stat-acţionar sau o întreprindere publică, pe de o parte, şi societatea comercială la care:
a) deţine direct sau indirect majoritatea drepturilor de vot;
b) poate să numească sau să revoce majoritatea membrilor organelor de administrare şi de control;
c) poate exercita, în calitate de acţionar, o influenţă determinantă, în virtutea unor clauze de natură a stabili strategia de management a întreprinderii publice, cuprinse în contracte încheiate cu întreprinderea publică sau în actul constitutiv al acesteia;
Autoritatea publică tutelară are următoarele competenţe:
1. la regiile autonome:
a) să numească şi să revoce membrii consiliului de administraţie;
b) să aprobe planul de administrare elaborat de consiliul de administraţie;
c) să evalueze periodic activitatea consiliului de administraţie, pentru a se asigura, în numele statului sau al unităţii administrativ-teritoriale fondator, că sunt respectate principiile de eficienţă economică şi profitabilitate în funcţionarea regiei autonome;
d) alte atribuţii prevăzute de lege;
2. la societăţile comerciale prevăzute la alin (1) lit. b) ;
a) să numească reprezentanţii statului sau, după caz, ai unităţii administrativ-teritoriale în adunarea generală a acţionarilor şi să aprobe mandatul acestora;
b) să propună, în numele statului/unităţii administrativ-teritoriale acţionar, candidaţi pentru funcţiile de membri ai consiliului de administraţie sau, după caz, de supraveghere, cu respectarea condiţiilor de calificare şi experienţă profesională şi selecţie prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) să evalueze periodic, prin reprezentanţii săi în adunarea generală a acţionarilor, activitatea consiliului de administraţie, pentru a se asigura, în numele statului/unităţii administrativ-teritoriale acţionar, că sunt respectate principiile de eficienţă economică şi profitabilitate în funcţionarea societăţii comerciale;
d) să asigure transparenţa politicii de acţionariat a statului în cadrul societăţilor faţă de care exercită competenţele de autoritate publică tutelară;
e) alte atribuţii prevăzute de lege;
3. la societăţile comerciale prevăzute la alin (1) lit. c) :
a) să vegheze la exercitarea de către întreprinderea publică, în condiţii de eficienţă economică şi strategică, a calităţii de acţionar;
b) să vegheze la respectarea de către societatea controlată a principiilor de eficienţă economică şi profitabilitate;
c) alte atribuţii prevăzute de lege.
Autoritatea publică tutelară şi Ministerul Finanţelor Publice nu pot interveni în activitatea de administrare şi conducere a întreprinderii publice.
Competenţa luării deciziilor de administrare şi a deciziilor de conducere a întreprinderii publice şi răspunderea, în condiţiile legii, pentru efectele acestora revine consiliului de administraţie şi directorilor, dacă le-au fost delegate atribuţiile de conducere, sau, după caz, consiliului de supraveghere şi directoratului.