Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
HOTĂRÂREA nr. 1.074 din 4 octombrie 2021 (*republicată*) are ca scop stabilirea cadrului legal in implementarea pe teritoriul romanesc a sistemului de garantie-returnare, denumit si SGR, care se aplica pentru ambalajele nereutilizabile primare cu privire la modalitatea de a gestiona ambalajele si deseurilor de ambalaje.
SGR reprezinta un mod prin care operatorii economici indeplinesc responsabilitatea de a prelua, transporta si recicla ambalajele . De la data intrarii in functiune a sistemului de garantie- returnare, obligatia producatorilor asupra raspunderii preluarii, transportului si reciclarii ambalajelor se va realiza exclusiv prin intermediul administratorului SGR.
Obligatiile producatorilor privind inregistrarea se adreseaza catre acea categorie de producatori care introduc produse ambalate pe piata nationala, si care au obligatia sa se inregistreze pana la data de 28 februarie 2023, in baza de date gestionata de catre administratorul SGR. Inregistrarea presupune o notificare in format electronit cu semnatura electronica simpla sau calificata care trebuie sa cuprinda:
- date de identificare ale producatorului, insotite si de o copie a certificatului de inregistrare fiscala
- numele, numarul de telefon si adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate din partea producatorului
- numarul de unitati de ambalaje, greutatea aferenta de ambalaj exprimata in kg care au fost introduse pe piata in anul anterior si defalcate pe tip de material
Obligatiile specifice producatorilor pentru functionarea SGR:
- sa incheie contracte cu administratorul SGR, in cel mult 60 de zile de la data inregistrarii
- sa se marcheze ambalaje SGR
- sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor puse pe piata programul informatic dezvoltat, gestionat si pus la dispozitie de catre administratorul SGR.
- inregistrarea in registrul ambalajelor SGR fiecare tip de ambalaj care este pus pe piata
- evidenta numarului total al produselor in ambalaje pe tip de material, greutate si volume, dar si evidenta garantiilor aferent percepute.
- comunicare catre administratorul SGR evidenta actualizata pana la data de 10 a lunii imediat urmatoare pentru produsele in ambalajele SGR
- plata catre administratorul SGR , printr-un transfer bancar, valoarea garantiei a produselor aferente in ambalaje SGR , pana la data de 25 a lunii urmatoare introducerii pe piata a produselor
- plata catre administratorul SGR a unui tarif de administrare potrivit contractului deja incheiat
- permiterea efectuarii controalelor de catre autoritatile competente si sa le furnizeze acestora documente, informatii complete si corecte cu privire la propriile ambalaje care fac obiectul SGR
- Producatorii sunt obligati sa utilizeze programul informatic dezvoltat si pus la dispozitie de catre administratorul SGR
- producatorii sunt obligati sa realizeze obiective minime anuale de returnare a ambalajellor SGR:
- 65% sticla, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2024;
- 75% sticla, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2025;
- 85% sticla, 90% plastic, 90% metal incepand cu anul 2024;
Obligatiile comerciantilor privind inregistrarea in cadrul sistemului de garantie-returnare
Comerciantii au obligatia sa se inregistreze in baza de date gestionata de catre administratorul SGR pana la data de 28 februarie 2023 si sa transmita administratorului SGR o notificare in format digital cu semnatura electronica simpla sau calificata care sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
- date de identificare, impreuna cu o copie a certificatului de inregistrare fiscala
- numele, numarul de telefon si adresa de e-mail a persoanei de contact desemnata din partea comerciantului
- adresa si suparafata fiecarei structuri de vanzare operate de catre comerciant ca punct de desfacere
- detaliile de access ale punctului de preluare a ambalajelor returnate, orarul de functionare al punctului de preluare si adresa locatiei
- modul de preluarea a ambalajelor returnabile de la personae care le detin, fie manual sau prin echipamente de preluare
- specificarea numarului de produse in ambalaje SGR, care sunt comercializate cu amanuntul pe piata nationala in anul calendarisc anterior
- numarul de produse pe care comerciantul anticipeaza ca il va comercializa in anul calendaristic in care este transmisa notificarea de inregistrare
- informatii necesare din care sa rezulte daca comerciantul se incadreaza la una dintre exceptiile de mai jos:
- data de inregistrare este considerate a fi data la care comerciantul a transmit corect si complet documentatia necesara inregistarii
- obligatia de oferire a informatiilor si clarificarilor administratorului SGR, in legatura cu notificarea inregistrarii, in termen de 5 zile lucratoare de la solicitarea acestora
- comerciantii care se infiinteaza sau incep comercializarea de produse in ambalaje care fac obiectul SGR ulterior termenului prevazut, au obligatia sa se inregistreze in SGR cu cel putin 30 de zile inainte ca produsele in ambajaje SGR sa fie comercializate
Obligatiile specifice functionarii SGR a comerciantilor:
- sa incheie contracte cu administratorul SGR in vederea indeplinirii obligatilor, in cel mult 90 de zile de la data inregistrarii
- valoarea garantiei sa fie indicata distinct de pretul produsului, atat la raft cat si in documentele fiscale aferente produsului in ambalaj SGR
- plata valorii garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse in ambalaje SGR, cu exceptia producatorilor care au decis sa suporte plata garantiei in mod direct
- sa nu se comerzializeze produse ambalate in ambalaje SGR de la producatori neinregistrati in cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producatori
- necomercializarea produselor care nu sunt marcate corespunzator
- incasarea de la clienti garantia aferenta produselor in ambalaje SGR, cu exceptia cazului in care comerciantul decide sa suporte costul garantiei in cazul oferii produselor ambalate in ambalaje SGR, cu titlu gratuit catre consumator sau utilizatorul final (garantia va fi suportata in mod direct de catre producator )
- in cadrul structurilor de vazare sa se afiseze informatii adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu prvire la :
- valoarea garantiei
- tipurile de produse care fac parte din sistemul de garantie-returnare
- posibilitatea utilizatorilor si consumatorilor finali de a returna ambalajul SGR in vederea restituirii valorii garantiei in cadrul oricarui punct de returnare
- programul de functionare si adresa punctului de returnare operat de cormerciant
- modalitatea de preluare a ambalajelor ( manual sau prin echipament automat de preluare)
- modalitatile disponibile de restituire a garantiei
- dreptul celui care returneaza ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garantiei fie prin numerar, voucher sau transfer bancar
- situatiile de refuz al restituirii ambalajelor
- sa organizeze puncte de returnare
- preluarea in cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali si sa restituie acestora valoarea garantiei la momentul returnarii ambalajelor
- protejarea ambalajelor SGR preluate in cadrul punctelor de returnare importiva deteriorarii, furtului pana in momentul preluarii lor de catre administratorul SGR
- permisiunea exclusiv preluarii a administratorului SGR a ambalajelor de la punctele de returnare, cu exceptia solicitarii acestuia sau a reprezentantului desemnat de acesta
- sa se foloseasca raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR si garantiilor aferente, de asemenea si programul informatic pus la dispozitie
- evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse , pentru fiecare structura de vanare si/ sau magazine online pe care le opereaza, evidenta numarului total al ambalajelor returnate comerciantului de catre consumatori sau utilizatori finali, de asemenea defalcate pe tip de material si volum dar si evidenta grantiilor platite, incasate la vanzarea de produse si returnate de catre consumatori la punctul de returnare, precum si incasate de la administratorul SGR
- permiterea efectuarii controalelor de catre autoritatile competente si sa le furnizeze acestora documente si informatii corecte si complete cu privire la modul de indeplinire a obligatiilor de catre comerciant, impreuna cu documentele justificative primite din partea utilizatorilor sau consumatorilor finali, administratorului SGR dar si celorlalti operatori economici cu care comerciantul a incheiat contracte din cadrul SGR
- in termen de 10 zile lucratoare, oferirea in scris a clarificarilor si informatiilor solicitate de catre administratorul SGR
In situatia in care, comerciantii opteaza pentru organizarea punctelor de returnare in parteneriat cu unitatile administrative-teritoriale/ asociatii de dezvoltare intercomunitara, sunt nevoiti sa afiseze in cadrul unitatilor de vanzare, vizibil si clar un mesaj cu urmatorul text: ‘’Acest magazine nu functioneaza ca punct de returnare a ambalajelor’’. Au raspunderea de a afisa informatia cu localizarea punctelor de returnare puse la dispozitie in imediata apropiere.