Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
S-a discutat mult in spatiul public despre inactivitate in urma proiectului publicat de Ministerul de Finante pe data de 14.08.2025.
Am scris despre acest proiect detaliat aici: Nou 14.08.2025: proiectul 2 cu noutati fiscale 2025-2026.
Prin proiect se propune limitarea perioadei de inactivitate la maxim 1 an pentru entitățile care vor intra în inactivitate după intrarea în vigoare a legii, respectiv 3 ani pentru inactivare voluntara (la ONRC) – detaliat aici: Masuri pentru societatile inactive de peste 3 ani.
Care sunt efectele inactivitatii unei firme?
Efectele inactivitatii, potrivit dispozițiilor Codului fiscal, se concretizează în principal în următoarele aspecte:
Obligații fiscale fără drept de deducere
Contribuabilii care desfășoară activități economice pe perioada în care figurează ca inactivi au obligația de a plăti impozite, taxe și contribuții sociale obligatorii. Totuși, în această perioadă, nu beneficiază de dreptul de deducere a cheltuielilor și nici a TVA aferente achizițiilor efectuate (art. 11 alin. (6) Cod fiscal).
Limitarea dreptului de deducere pentru beneficiari
Beneficiarii care achiziţionează bunuri şi/sau servicii de la persoane impozabile stabilite în România, după înscrierea acestora ca inactivi în Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi nu beneficiază de dreptul de deducere a cheltuielilor şi a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor respective.
Excepțiile sunt:
- achizițiile realizate prin procedura de executare silită;
- achizițiile de bunuri/servicii de la persoane aflate în procedura falimentului, conform Legii nr. 85/2014 privind insolvența
(art. 11 alin. (7) Cod fiscal).
Cheltuieli nedeductibile în contabilitate
Nu sunt deductibile cheltuielile evidențiate în contabilitate pe baza documentelor emise de un contribuabil inactiv.
Se mențin aceleași excepții ca mai sus: achiziții în cadrul executării silite sau de la persoane aflate în faliment (art. 25 alin. (4) lit. j) Cod fiscal).
Restricții privind înscrierea în Registrul entităților/unităților de cult
O entitate/unitate de cult declarată inactivă la data depunerii cererii nu poate fi înscrisă în Registrul pentru care se acordă deduceri fiscale (art. 25 alin. (4^1) lit. e) Cod fiscal).
Un alt efect al stării de inactivitate îl constituie înscrierea acesteia în cazierul fiscal al persoanei juridice sau al entității fără personalitate juridică declarate inactive, precum și al reprezentanților legali ori desemnați ai acestora. Mențiunea privind inactivitatea fiscală se face potrivit legii, cu excepția situației în care inactivitatea fiscală este declarată ca urmare a înscrierii inactivității temporare la registrul comerțului (art. 4 alin. (4) lit. c) coroborat cu alin. (5) din O.G. nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, cu modificările și completările ulterioare).
Conform art. 2 din O.G. nr. 39/2015, cazierul fiscal este un instrument utilizat pentru:
- prevenirea și combaterea evaziunii fiscale;
- eficientizarea activității organelor fiscale în administrarea impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor venituri bugetare;
- asigurarea accesului la informații relevante privind modul de respectare a legislației fiscale, contabile, vamale și a disciplinei financiare de către contribuabili.
Statistici ANAF – situatia inactivitatii
- în prezent sunt înregistrați 462.730 de contribuabili/plătitori inactivi
- dintre aceștia, 120.322 au obligații fiscale neachitate, însumând aproximativ 3,53 miliarde lei.
- în ceea ce privește durata stării de inactivitate:
-292.330 de contribuabili figurează ca inactivi de mai mult de 5 ani;
-61.811 de contribuabili se află în această situație de 3–5 ani;
-108.589 de contribuabili sunt inactivi de mai puțin de 3 ani.
