Certificatul de inregistrare fiscala se obtine pe baza declaratiei de inregistrare fiscala (consultati articolul Obligatia de inregistrare fiscala din sectiunea Fiscalitate ) depusa la organul competent din subordinea ANAF. Acesta are obligatia ca in termen de 15 zile de la data depunerii declaratiei sa elibereze certificatul de inregistrare fiscala.In certificatul de inregistrare fiscala se inscrie obligatoriu codul de indentificare fiscala.
Eliberarea certificatelor de inregistrare fiscala nu este supusa taxelor de timbru.
Contribubilii care realizeaza venituri din activitatea de comert sau prestari de servicii catre populatie sunt obligati sa afiseze certificatul de inregistrare fiscala in locurile unde se desfasoara activitatea.
In cazul pierderii, distrugerii, furtului acestui certificat, contribuabilii pot solicita eliberarea unui duplicat, pe baza:
• cererii intocmite in acest sens si
• dovezii de publicare a disparitiei / distrugerii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Certificatul de inregistrare fiscala se emite in doua exemplare, unul ramane la contribuabil, iar al doilea se pastreaza la dosarul fiscal al acestuia.
Pentru a se face deosebirea intre platitorii de tva si cei care nu sunt inregistrati ca si platitori de TVA , primii au codul de indentificare fiscala precedat de ” RO”.
Certificatul de inregistrare fiscala continand atributul ” RO” constituie o dovada a luarii in evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.