Incepand cu data de 1 martie 2022, comunicarea cu ANAF se face exclusiv in format electronic.
Prin OUG 11/2021 s-a introdus obligativitatea transmiterii catre ANAF a cererilor, inscrisurilor sau a altor documente prin intermediul Spatiului Privat Virtual.
Obligatia revine persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, ca persoane fizice autorizate, intreprinderilor individuale si familiale.
Persoanele fizice sau juridice, care detin certificate digitale calificate, pot solicita inregistrarea ca utilizatori SPV pe baza acestora.
Cum poti obtine un certificat calificat digital?
In primul rand trebuie sa contactezi un frunizor acreditat conform regulamentului European eIDAS 910/2014.
De exemplu, compania Namirial este furnizor de servicii de incredere certificat (QTSP) conform Regulamentului European eIDAS si detine un portofoliul de produse specifice.
Unul dintre aceste produse este Semnatura Electronica pe Token care permite semnarea rapida a documentelor, electronice avand aceeasi valoare legala ca si semnatura olografa, si interactiunea cu ANAF.
Token-ul este un stick USB ce contine certificatul calificat pentru semnatura si software-ul pentru aplicarea semnaturii digitale iar acesta se poate conecta la orice computer.
Semnatura Electronica are valoare legala deplina si este recunoscuta la nivelul intregii Uniuni Europene.
Documentele astfel semnate se pot transmite electronic in relatia cu institutiile publice cum este si ANAF.
Valabilitatea certificatului este de 1 an sau de 3, in functie de optiunea solicitantului.
Cum se poate comanda certificatul ?
Certificatul se poate comanda si cumpara direct de pe site – AICI iar livrarea lui este gratuita.

Pentru inregistrare va fi nevoie de completarea online a datelor personale, accesand link-ul primit prin e-mail ca urmare a comenzii.
Cumparatorul va fi identificat video de catre un reprezentant al companiei, care il va ghida pentru a parcurge procesul in platforma web a Namirial.
Ce avantaje prezinta utilizarea certificatului?
- se poate face inregistrarea in Spatiul Virtual Privat(SPV) ANAF
- se pot semna documente care vor acceptate in relatie cu institutiile statului, inclusiv ANAF
- valabil in toata Europa
- este insotit de software-ul necesar pentru a semna de pe orice computer.
Tot in domeniul semnaturii digitale, Namirial ofera si cateva servicii similare:
- semnatura la distanta valabila 1 an sau 3 ani si care spre deosebire de varianta cu token, nu necesita un dispozitiv fizic. Desi nu se poate utiliza in relatia cu ANAF este utila pentru a semna electronic orice tip de contract (de exemplu cel de angajare), facturi electronice, documentatie pentru granturi si alte tipuri de documente.
- sigiliul electronic un instrument de semnare pentru persoanele juridice care atesta valoarea legala a unui document, garantand autenticitatea si intregritatea acestuia. Poate fi folosit spre exemplu, la semnarea facturilor si notificarilor/informarilor oficiale, adeverintelor, certificarilor si legalizarilor, ofertelor sau altor documente electronice.
- marca temporala prin care se atribuie o anumita data si ora crearii documentului, aceasta fiind opozabila tertilor din punct de vedere legal.