Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
INCOTERMS constituie un ansamblu de reguli prin care se determină drepturile şi obligaţiile părţilor în contractul de vânzare internaţională.
Scopul INCOTERMS este acela de a oferi un set de reguli internaţionale pentru interpretarea celor mai folositi termeni comerciali ce sunt încorporaţi în mod regulat în contractele de vânzare.
Clauzele INCOTERMS EXW si FCA, FAS, FOB – In aceste situatii transportul si riscurile pe timpul transportului sunt in sarcina cumparatorului.
EXW ( ex-works ) – Vanzatorul are obligatia de transfera marfa la dispozitia cumparatorului. Cumparatorul suporta toate costurile si riscurile pe care le implica preluarea marfurilor de la sediul vanzatorului pana la destinatia dorita.
FCA ( free carrier ) – franco caraus – Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a predat marfa vamuita pentru transport, in grija carausului desemnat de cumparator la locul stabilit. Cumparatorul este cel care alege modul de transport si transportatorul.
In cazul in care cumparatorul nu indica un punct precis, vanzatorul poate sa aleaga puntul de la locul sau raza teritoriala mentionata unde carausul urmeaza sa preia marfa in custodia sa.
FAS ( free alongside ship ) – Vânzătorul are în acest caz responsabilitatea livrării bunurilor pe chei, de-a lungul navei transportatoare. Aceasta inseamana ca el va suporta cheltuielile de descărcare pe chei. Deci toate cheltuielile până la acest punct sunt suportate de vânzător.
Termenul FAS implica obligatia cumparatorului de vamuire a marfii pentru export si nu trebuie folosita in cazul in care cumparatorul nu poate sa indeplineasca direct sau indirect formalitatile de export. Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare.
FOB ( Free on Board ) – Vânzătorul îşi îndeplineşte obligaţia de livrare în momentul în care marfa a trecut balustrada (bordul) vasului în portul de încărcare convenit. Costurile si riscurile de pierdere sau deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator.
Termenul FOB implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export.
Clauzele INCOTERMS CFR, CIF, CPT CIP – In acest caz sunt situatii cand transportul este in sarcina vanzatorului, dar pe timpul transportului riscurile de pierdere sau deteriorarea marfii sunt in sarcina cumparatorului.
CFR ( Cost&Freight ) – Vânzătorul are răspunderea transportului bunurilor până la portul de destinaţie al importatorului. El este cel care alege nava, plăteşte taxele, răspunde de încărcarea mărfii, de efectuarea formalităţilor de export şi de plata transportului până la punctul de destinaţie. Riscul de pierdere sau deteriorare a marfii, sau orice costuri suplimentare cauzate de evenimentecare au avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la vanzator la cumparator .
Termenul CFR implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export.
CIF ( Cost, Insurance and Freight ) – Clauza este identică cu CFR, dar cu obligaţia suplimentară pentru vânzător de a asigura marfa pentru transportul maritim care sa acopere riscul cumparatorului de pierdere sau deteriorare a marfii in timpul transportului maritim.
Vanzatorul incheie si plateste contractele de asigurare si plateste prima de asigurare.
In cazul termenului CIF, vanzatorul este obligat sa obtine asigurarea pentru acoperirea minima.
CPT ( carriage paid to ) – Vânzătorul alege transportatorul şi plăteşte factura pentru transportul mărfii la destinaţia convenită. Riscurile de pierdere sau de deteriorare a marfii, precum si oricare cheltuieli suplimentare care au avut loc dupa ce marfa a fost predata carausului trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata carausului.
CIP ( carriage and insurancce paid ) – Vanzatorul are aceleasi obligatii ca si termenul CPT, dar suplimentar el trebuie sa efectueze si asigurarea pentru acoperirea riscului de pierdere sau deteriorare a marfii pe timpul transportului.
Clauzele INCOTERMS DAT, DAP, DDP – In acest caz transportul este in sarcina vanzatorului si pe timpul transportului riscurile de pierdere sau de deteriorare a marfii sunt in sarcina vanzatorului.
DAT ( delivered at terminal ) – Vanzatorul livreaza si descarca din mijlocul de transport la terminalul stabilit cu cumparatorul. Terminal inseamna orice loc cum ar fi: chei, depozit, strada. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la terminalul stabilit.
DAP ( delivery at place ) – Vanzatorul livreaza marfurile in mijloacce de transport adecvate la locul stabilit cu cumparatorul. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la terminalul stabilit. Daca vanzatorul suporta costurile legate de descarcarea bunurilor la destinatie, acesta nu are dreptul sa refactureze aceste costuri cumparatorului.
DDP ( delivered duty paid ) – Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului.
Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in acest loc, inclusiv a taxelor vamale si a altor taxe ce se platesc la import precum si a costurilor de indeplinire a conditiilor vamale.
Acest termen poate fi folosit indiferent de modalitatea transportului.