Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
Conform prevederilor art. 84 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, venitul brut din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal se stabilește pe baza raportului juridic/contractului încheiat între părți și reprezintă totalitatea sumelor în bani încasate și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură primite.
În cazul în care arenda se exprimă în natură, evaluarea în lei se face pe baza prețurilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotărâri ale consiliilor județene și, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului București, ca urmare a propunerilor direcțiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, hotărâri ce trebuie emise înainte de începerea anului fiscal.
Aceste hotărâri se transmit, în cadrul aceluiași termen, direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, pentru a fi comunicate unităților fiscale din subordine.
Impozitul pe venitul din arenda
Începând cu data de 01.01.2024, venitul net din arendă se stabileşte la fiecare plată prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.
Impozitul pe veniturile din arendă se calculează prin reținere la sursă de către plătitorii de venit la momentul plății venitului, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final.
Impozitul astfel calculat și reținut pentru veniturile din arendă se plătește la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut.
Totodată, plătitorii de venit (arendașii) au obligaţia să completeze si să depună, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au plătit veniturile, formularul 112 – “Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominală a persoanelor asigurate” în vederea declarării impozitului pe veniturile din arendă şi, după caz, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate (CASS).
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS)
Potrivit prevederilor art. 174.1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care veniturile din arendă sunt obţinute de la un singur plătitor de venit (arendaș), iar nivelul net al acestora este cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară, arendașul are obligaţia să calculeze, să reţină, să plătească şi contribuția de asigurări sociale de sănătate, precum şi să o declare corespunzător în formularul 112 (la o bază de calcul de 6/12/24 salarii minime brute pe ţară, în funcție de nivelul veniturilor).
În cazul în care veniturile din arendă sunt realizate de la mai mulţi plătitori de venit, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel puţin un plătitor de venit sunt egale sau mai mari decât nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, arendatorul desemnează, prin contractul încheiat între părți, arendașul de la care venitul realizat este cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe tară şi care are obligația calculării, reținerii, plății si declarării prin formularul 112 a CASS (la o bază de calcul de 6/12/24 salarii minime brute pe ţară, în funcție de nivelul veniturilor).
În situaţia în care nivelul veniturilor obţinute de la fiecare plătitor de venit este sub nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, dar nivelul venitului cumulat este cel puţin egal cu 6 salarii minime brute pe ţară, arendatorul are obligaţia depunerii formularului 212 “Declarația unică privind impozitul pe venit şi contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”, în vederea declarării şi plăţii CASS (la o bază de
calcul de 6/12/24 salarii minime brute pe tară, în funcție de nivelul veniturilor) –până la data de 25 mai a anului următor realizării veniturilor.
Contribuţia de asigurări sociale de sănătate se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul menţionate la art. 170 alin. (5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, se va avea în vedere faptul că arendaşul trebuie să depună un exemplar al contractului de arendare la consiliul local în a cărui rază teritorială se află bunurile agricole arendate, pentru a fi înregistrat într-un registru special ținut de secretarul consiliului local. Când bunurile arendate sunt situate în raza teritorială a mai multor consilii locale, câte un exemplar al contractului se depune la fiecare
consiliu local în a cărui rază teritorială sunt situate bunurile arendate.
Sursa: DGRFP Galati
Citeste si: Cum arata arhiva contabila in 2024? Fizic vs electronic
