Despre contul 4551 -implicatii contabile si fiscale

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Contul 4551 “Acționari/asociați – conturi curente” reflecta sumele depuse sau lăsate temporar de către acționari sau asociați la dispoziția entități, conform prevederilor O 1802/2014.

Cand este nevoie de regula de astfel de finantari venite din partea asociatului?

  • in primul/primii ani de functionare a unei firme, cand inca nu exista resursele financiare pentru a se putea sustine activitatea si atunci intervin nevoi de finantare din partea fondatorilor
  • in afacerile sezoniere – in perioadele de scadere a vanzarilor cand este nevoie de resurse pentru sustinerea costurilor fixe
  • in cazul in care firmele functioneaza deja si doresc sa faca o investitie mai importanta fapt care necesita numerar suplimentar in firma
  • in cazul firmelor care functioneaza pe pierdere, si asociatul continua sa finanteze activitatea . Nu exista in momentul de fata o prevedere care sa limiteze perioada de timp in care o firma functioneaza pe pierdere atat timp cat isi plateste taxele la stat.

Documentul prin care se depun acesti bani in firma este contractul de creditare societate.

Ce aspecte fiscale ar trebui avute in vedere cu privire la contul 4551 ?

  • Respectarea plafoanelor in cazul tranzactiilor cu numerar – incasari si plati conform Legii 70/2015, atunci cand se fac creditari/restituiri de creditare.
  • Sume mari in creditul contului 4551 dar totodata sume mari in casieria unitatii, atunci cand aceste sume ridicate din casierie nu pot fi identificate faptic la un eventual control. Cu toate acestea, nu exista un plafon al sumelor care se gasesc in casieria unitatii si nici vreo reglementare privind o limita a creditarilor pe care le poate face asociatul.

Cateva concluzii :

  • asociatul sau actionarul poate sustine cu resursele proprii activitatea firmei, fara ca acest lucru sa constituie o incalcare a unei prevederi legale insa :
  • toate tranzactiile de creditare a firmei trebuie sa reflecte tranzactii si nevoi reale ale firmei
  • trebuie sa existe documente justificative pentru operatiunile inregistrate si respectarea plafoanelor pentru tranzactii in numerar
  • sa fie efectuata inventarierea faptica cel putin anual, a tuturor acestor conturi, in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului.

Articole similare

Comentariul tau aici