Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Pentru a veni în sprijinul necesităţilor permanente de îndrumare și informare a tuturor contribuabililor, în vederea conformării voluntare în declararea și plata obligaţiilor fiscale datorate bugetului de stat general consolidat, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Galaţi vă aduce la cunoștinţă:
Contribuabilii care înregistrează obligaţii restante la bugetul general consolidat pot solicita eșalonarea la plată prin transmiterea unei cereri, potrivit Capitolului IV Înlesniri la plată din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
Eșalonarea la plată reprezintă un angajament de plată în rate a obligațiilor fiscale restante ale debitorilor aflați în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești.
Potrivit prevederilor art. 187 din Codul de procedură fiscală, cererea trebuie să fie însoţită de documentele justificative precizate în O.P.A.N.A.F. nr. 90/2016 pentru aprobarea conţinutului cererii de acordare a eşalonării la plată şi a documentelor justificative anexate acesteia, precum şi a Procedurii de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central, cu modificările și completările ulterioare.
Avantajele de care puteţi beneficia în situaţia în care solicitaţi eșalonarea la plată a obligaţiilor fiscale restante:
- Suspendarea executării silite pentru sumele care fac obiectul eșalonării la plată a obligaţiilor fiscale.
- Evitarea deschiderii procedurii insolvenţei;
- Continuarea activităţii din perspectiva deblocării conturilor bancare poprite și acordarea certificatelor de atestare fiscală fără datorii (obligaţiile eșalonate au termene de plată următoare, conform graficului de eșalonare)
- Amânarea la plată a penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale eșalonate la plată în vederea anulării, cu excepţia situaţiei când debitorii nu deţin bunuri sau deţin bunuri insuficiente pentru constituirea garanţei, situaţie în care penalităţile de întârziere vor fi eșalonate la plată;
- Necalcularea și nedatorarea penalităţilor de întârziere pe perioada eșalonării la plată pentru obligaţiile de plată eșalonate, cu excepţia situaţiei când se achită cu întârziere obligaţiile curente sau rata eșalonată;
- Amânarea în vederea reducerii cu 75% a penalităţilor de nedeclarare până la finalizarea eșalonării;
- Posibilitatea participării la licitaţiile publice ca urmare a faptului că obligaţiile fiscale eșalonate la plată nu sunt considerate obligaţii fiscale restante.
Organul fiscal central acordă la cererea debitorilor eșalonări la plată pe o perioadă de cel mult 5 ani, dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a acestora.
Pentru debitorii care nu au în proprietate bunuri în vederea constituirii de garanţii în cuantumul prevăzut la art. 193 alin. (13) – (15) din Codul de procedură fiscală și nici nu pot constitui niciun fel de garanţie ori cuantumul garanţiilor constituite este
mai mic de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni.
Pentru acordarea unei eșalonări la plată de către organul fiscal central, debitorul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
a) să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi bănești și să aibă capacitate financiară de plată pe perioada de eșalonare la plată. Aceste situaţii se apreciază de organul fiscal competent pe baza programului de restructurare sau de redresare financiară ori a altor informaţii și/sau documente relevante, prezentate de debitor sau deţinute de organul fiscal;
b) să aibă constituită garanţia potrivit art. 193;
c) să nu se afle în procedura insolvenţei potrivit legii. Debitorul care se află în procedura insolvenţei și dorește eșalonarea la plată poate solicita această înlesnire la plată cu condiţia ca până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată să iasă din procedura insolvenţei;
d) să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare;
Totodată, debitorul trebuie să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Această condiţie trebuie îndeplinită la data eliberării certificatului e atestare fiscală.
De asemenea, cererea de acordare a eșalonărilor la plată a obligaţiilor fiscale nu trebuie să conţină obligaţiile fiscale prevăzute la art. 184 alin. (6) și (7) din Codul de procedură fiscală, respectiv:
a) obligaţiile fiscale care au făcut obiectul unei eșalonări acordate în temeiul prezentului capitol, care și-a pierdut valabilitatea;
b) obligaţiile fiscale care au scadenţa și/sau termenul de plată după data eliberării certificatului de atestare fiscală;
c) obligaţiile fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, intră sub incidenţa art. 167, în limita sumei de rambursat/de restituit/de plată de la buget;
d) obligaţiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, sunt suspendate în condiţiile art. 14 sau 15 din Legea nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. în cazul în care
suspendarea executării actului administrativ fiscal încetează după data comunicării unei decizii de eșalonare la plată, debitorul poate solicita includerea în eșalonare a obligaţiilor fiscale ce au făcut obiectul suspendării, precum și a obligaţiilor fiscale
accesorii aferente. în acest scop, organul fiscal competent comunică debitorului o înștiinţare de plată privind obligaţiile fiscale individualizate în acte administrative pentru care a încetat suspendarea executării, precum și deciziile referitoare la obligaţiile fiscale accesorii aferente;
e) obligaţiile fiscale/bugetare care reprezintă ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;
f) obligaţiile fiscale care reprezintă accize;
g) obligaţiile fiscale în sumă totală mai mică de 500 lei în cazul persoanelor fizice, 2.000 lei în cazul asocierilor fără personalitate juridică și 5.000 lei în cazul persoanelor juridice.
Organul fiscal analizează cererea depusă și verifică îndeplinirea tuturor condiţiilor prevăzute la art. 186 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Cuantumul obligaţiilor eșalonate cât și termenele de plată sunt stabilite de organul fiscal prin decizia de eșalonare la plata obligaţiilor fiscale, respectiv graficul de plată.
Pe perioada eșalonării debitorul are obligaţia să declare și să achite, potrivit legii, obligaţiile fiscale administrate de organul fiscal cu termene de plată începând cu data comunicării deciziei de eșalonare la plată.
Pentru obligațiile fiscale principale și accesorii restante a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare datei depunerii cererii și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, administrate de organul fiscal central, denumit în continuare organ fiscal, se aprobă eșalonarea la plată în formă simplificată, pe o perioadă de cel mult 12 luni, conform Capitolului IV1 din Codul de procedură fiscală, fără a avea obligația constituirii unei garanții.
Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească cumulativ debitorul, pentru a beneficia de eșalonarea la plată în formă simplificată, sunt reglementate la art. 2091 din Codul de procedură fiscală, respectiv:
a) să depună o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
b) să nu se afle în procedura falimentului;
c) să nu se afle în dizolvare;
d) să nu înregistreze obligaţii fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioară datei depunerii cererii și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
e) să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26. Prin excepţie, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative și judiciare de atac, iar suma reprezentând obligaţii fiscale restante ale debitorului, pentru care a fost atrasă răspunderea, a fost stinsă, condiţia se consideră îndeplinită.
f) să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal în conformitate cu ordinul președintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prin care sunt aprobate formularele de înregistrare fiscală a contribuabililor/plătitorilor și a tipurilor de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal. Această condiţie trebuie îndeplinită la data eliberării certificatului de atestare fiscală. Dacă pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal, condiţia se consideră îndeplinită.
Potrivit prevederilor art. 2091 , alin. (6) din Codul de procedură fiscală, pentru următoarele obligaţii fiscale nu se acordă eşalonarea la plată în formă simplificată:
a) obligaţiile fiscale care au făcut obiectul unei eşalonări acordate în temeiul prezentului capitol sau potrivit capitolului I – «Înlesniri la plată pentru obligaţiile bugetare datorate după data declarării stării de urgenţă, administrate de organul fiscal central» din OUG nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificările ulterioare, care şi-a pierdut valabilitatea, precum şi obligaţiile fiscale care reprezintă condiţie de menţinere a valabilităţii unei eşalonări la plată acordate în temeiul capitolului I – «Înlesniri la plată pentru obligaţiile bugetare datorate după data declarării stării de urgenţă, administrate de organul fiscal central» din OUG nr. 181/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
b) obligaţiile fiscale care au scadenţa şi/sau termenul de plată după data eliberării certificatului de atestare fiscală;
c) obligaţiile fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, intră sub incidenţa art. 167, în limita sumei de rambursat/de restituit/de plată de la buget;
d) obligaţiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, sunt suspendate în condiţiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare. În cazul în care suspendarea executării actului administrativ fiscal încetează după data comunicării unei decizii de eşalonare la plată, debitorul poate solicita includerea în eşalonare a obligaţiilor fiscale ce au făcut obiectul suspendării,
precum şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente. În acest scop, organul fiscal comunică debitorului o înştiinţare de plată privind obligaţiile fiscale individualizate în acte administrative pentru care a încetat suspendarea executării, precum şi deciziile referitoare la obligaţiile fiscale accesorii aferente;
e) obligaţiile fiscale admise la masa credală, pentru debitorii pentru care s-a deschis procedura insolvenţei;
f) obligaţiile fiscale/bugetare care reprezintă ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;
g) debitorii care trebuie să achite obligaţiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menţine autorizaţia, acordul ori alt act administrativ similar;
h) obligaţiile fiscale care reprezintă accize;
i) impozitele şi contribuţiile sociale obligatorii cu reţinere la sursă sau reţinute prin stopaj la sursă, astfel cum sunt definite la art. 7 pct. 47 din Codul fiscal;
j) taxele aferente activităţilor din domeniul jocurilor de noroc;
k) obligaţiile fiscale în sumă totală mai mică de 500 lei în cazul persoanelor fizice, 2.000 lei în cazul asocierilor fără personalitate juridică şi 5.000 lei în cazul persoanelor juridice.
Cererea se soluţionează de organul fiscal în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, prin decizie de eșalonare la plată ori decizie de respingere, după caz.
Cuantumul și termenele de plată a ratelor de eșalonare se stabilesc prin grafice de eșalonare care fac parte integrantă din decizia de eșalonare la plată.
Noutăţile legislative pot fi consultate accesând site-ul www.anaf.ro, secţiunea Asistență contribuabili / Legislație / Buletin informativ fiscal.