Documentar cu privire la cazierul fiscal 2015

Ce este cazierul fiscal ?

Faptele savarsite de catre contribuabilii  persoane fizice si juridice, precum si de catre asociati, actionari si reprezentanti legali ai persoanelor juridice, care sunt de natura infractiunilor si contraventiilor incriminate de legile fiscale, financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara se inscriu in cazierul fiscal al acestora.

Care este scopul cazierului fiscal ?

Scopul  principal al organizării cazierului fiscal, îl constituie prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, precum şi întărirea administrării impozitelor şi taxelor prin identificarea contribuabililor cu risc fiscal ridicat.

Cine poate accesa informatiile in cazierul fiscal ?

Informaţiile din cazierul fiscal sunt accesibile numai contribuabililor pentru cazierul propriu, precum şi organelor de urmărire penală, instanţelor judecătoreşti pentru contribuabilii aflaţi în curs de urmărire sau judecată, şi autorităţilor fiscale competente, din statele competente, în baza acordurilor fiscale internaţionale.

Ce se inscrie in cazierul fiscal ?

În cazierul fiscal se tine evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara, denumiti in continuare contribuabili.

În cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:

a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz;

b) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii – inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali ai acesteia.

Cand se scot din evidenta faptele trecute in cazierul fiscal ?

Contribuabilii care au înscrise date în cazierul fiscal se scot din evidenţă dacă se află în următoarele situaţii:

a) faptele pe care le-au săvârşit nu mai sunt sancţionate de lege;

b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecătorească constatată prin hotărâre judecătorească;

c) faptele înscrise în cazierul fiscal sunt sancţionate ca infracţiuni şi nu au mai săvârşit fapte de această natură într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancţionate aceste fapte;

d) faptele înscrise în cazierul fiscal sunt sancţionate drept contravenţii, cu excepţia faptelor prevăzute la lit. e), şi nu au mai săvârşit fapte într-o perioadă de un an de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancţionate aceste fapte, cu condiţia achitării cuantumului amenzilor contravenţionale. În situaţia în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă, scoaterea din evidenţă se realizează la data achitării amenzilor sau după împlinirea unui termen de 5 ani de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancţionate aceste fapte, în situaţia în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat;

e) faptele înscrise în cazierul fiscal sunt sancţionate drept contravenţii la regimul produselor accizabile şi nu au mai săvârşit fapte într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancţionate aceste fapte;

f) au fost stinse creanţele fiscale datorate ca urmare a atragerii răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent. Data scoaterii din evidenţă este data stingerii creanţelor fiscale, însă nu mai devreme de un an de la data comunicării deciziei organului fiscal competent rămase definitivă în sistemul căilor administrative sau judiciare de atac. În situaţia în care creanţele fiscale nu au fost stinse în termen de 5 ani de la comunicarea deciziei, scoaterea din evidenţă se realizează începând cu această dată;

g) contribuabilul declarat inactiv a fost reactivat. Data scoaterii din evidenţă este data reactivării contribuabilului în situaţia în care acesta a fost declarat inactiv pentru cazul prevăzut la art. 78 alin. (5) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau data împlinirii unui termen de 3 luni de la data reactivării contribuabilului în situaţia în care acesta a fost declarat inactiv pentru cazurile prevăzute la art. 78 alin. (5) lit. b) sau c) din ordonanţa mai sus menţionată;

h) decesul, respectiv radierea contribuabilului.

Termen de valabilitate

Certificatul de cazier fiscal este valabil 30 de zile de la data emiterii si numai in scopul in care a fost eliberat.

Taxa de eliberare

Pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal sau pentru transmiterea electronica a informatiilor din cazierul fiscal se percepe o taxa in suma de 20 lei pentru fiecare persoana (plateste la unitatile de trezorerie si contabilitate publica sau la Oficiul National al Registrului Comertului, dupa caz.)

Procedura de solicitare

In vederea obtinerii acestui document persoanele fizice depun la ANAF urmatoarele documente :

  • cerere de solicitare a cazierului fiscal ,
  • chitanta pentru taxa de 20 lei  ;
  • o copie a actului identitate (BI/CI) sau o copie de pe actul de identitate a reprezentantului, dupa caz;
  • o procura autentica sau imputernicire avocatiala, in cazul in care cererea de eliberare a cazierului fiscal nu se depune de catre persoana titulara.

Persoanele juridice, trebuie sa depuna :

  • cererea de obtinere a cazierului fiscal
  • chitanta 20 lei ;
  • o copie dupa actul de identitate (BI/CI) – administrator sau reprezentant pe baza de mandat, dupa caz;
  • actul care atesta numirea reprezentantului legal al acestora .
  • imputernicirea , in cazul in care cererea se depune prin alt reprezentant.

Descarca aici cererea.

Citeste si : 48 de infractiuni care se inscriu in cazierul fiscal.

Articole similare

Comentariul tau aici