In relatia cu ANAF, prin domiciliu fiscal se intelege :
a) pentru persoane fizice : adresa unde isi au domiciliul potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv (adresa pe care o utilizeaza in mod continuu peste 183 de zile intr-un an calendaristic, cu exceptia sederilor in scop de vizita care nu depasc un an) , in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu;
b) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati independente sau profesii libere: sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
c) pentru persoanele juridice : sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor , in cazul in care acestea nu se realizeaza la sediul social declarat ;
d) pentru asocieri si entitati fara personalitate juridica : sediul acestora sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala;
In cazul in care la punctele c) si d) nu se poate determina efectiv domicilul fiscal, acesta este locul unde se afla majoritatea activelor.
In cazul altor creante fiscale ale bugetului general consolidat, pentru definirea domicilului fiscal se iau in calcul prevederile dreptului comun sau sediul social potrivit legii.
Domiciliul fiscal se inregistreaza la organul fiscal in toate cazurile in care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social.
Persoanele fizice pot realiza acest lucru in baza unei cereri de inregistrare a domiciliului fiscal insotita de documente justificative : copii dupa actul care face dovada titlului in temeiul caruia, potrivit legii , persoana detine spatiul destinat domiciului fiscal -calitatea de proprietar, chirias, uzufructar, etc, si copie dupa actul de identitate in care a fost inscrisa, potrivit legii speciale , mentiunea de stabilire a domiciliului si a resedintei la care se solicita inscrierea domiciliului fiscal;
Persoanele juridice vor trebui sa depuna cererea de inregistrare impreuna cu copii dupa documentele care fac dovada detinerii legale a spatiului pentru domiciliul fiscal.
Cererea se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal, dupa care acesta o va transmite organului fiscal in raza caruia contribuabilul a avut ultimul domiciliu fiscal, pentru a intocmi formalitatile de transfer al dosarului fiscal.
Dosaul fiscal se transmite in termen de maxim 30 de zile de la primirea cererii va fi insotit de certificatul de atestare fiscala precum si de fisa de evidenta pe platitor.
Organul fiscal din raza aferenta noului domiciliu fiscal va emite o decizie de inregistrare a noului domiciul fiscal la primirea dosarului fiscal. Data comunicarii deciziei este :
• data la care se realizeaza inregistrarea in registrul contribuabililor de la noul organ fiscal si
• radierea de la vechiul organ fiscal.