Etapele pentru infiintarea unei asociatii/fundatii

Conform Ordonanței nr.26/2000 pentru ca o asociație să dobândească personalitate juridică trebuie să se înregistreze în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială îşi are sediul.

Pentru dobândirea de personalitate juridică, asociația trebuie să încheie actul constitutiv şi statutul asociaţiei, în formă autentică, sub sancţiunea nulităţii absolute. Totodată actul constitutiv trebuie să cuprindă următoarele elemente:

  • datele de identificare a asociaţilor: numele sau denumirea şi, după caz, domiciliul sau sediul acestora;
  • exprimarea voinţei de asociere şi a scopului propus;
  • denumirea asociaţiei;
  • sediul asociaţiei;
  • durata de funcţionare a asociaţiei – pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului sau, după caz, pe termen nedeterminat;
  • patrimoniul iniţial al asociaţiei; activul patrimonial, în valoare de cel puţin dublul salariului minim brut pe economie, la data constituirii asociaţiei, este alcătuit din aportul în natură şi/sau în bani al asociaţilor;
  • componenţa nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare şi control ale asociaţiei;
  • persoana sau persoanele împuternicite să desfăşoare procedura de dobândire a personalităţii juridice;
  • semnăturile asociaţilor (numărul minim de asociați fiind de 3).

Oricare dintre asociați, pe baza împuternicirii, poate să depună cerere de înscriere a asociaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor. Cererea de inscriere trebuie să fie însoțită de următoarele documente:

  • actul constitutiv;
  • statutul asociaţiei;
  • acte doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial.

În termen de 3 zile de la depunerea cererii de înscriere şi a documentelor, judecătorul verifică legalitatea acestora şi dispune, prin încheiere, înscrierea asociaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor. Înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor se efectuează în ziua rămânerii irevocabile a încheierii de admitere, eliberându-se, la cerere, reprezentantului asociaţiei sau mandatarului acesteia, un certificat de înscriere care va cuprinde:

  • denumirea asociaţiei, sediul acesteia;
  • durata de funcţionare;
  • numărul şi data înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.

Asociațiile își pot constitui filiale, cu un număr minim de 3 membri, după cum s-a mai precizat. Pentru înregistrarea filialelor reprezentantul asociaţiei trebuie să depună o cerere de înscriere, împreună cu hotărârea de constituire a filialei şi cu actele doveditoare ale sediului la judecătoria în a cărei circumscripţie teritorială urmează să-şi deschidă filiala.

Articole similare