Marja neta a profitului – formula, interpretare, exemplificare

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Marja neta a profitului este un indicator financiar de profitabilitate, care ne arata in procente cat de profitabila este activitatea totala a unei companii.  

Este o comparatie intre profitul ramas dupa impozit si vanzarile nete si arata profitul ramas dupa ce toate costurile de productie si de administratie au fost deduse din vanzari si impozitul pe profit recunoscut. Este una dintre cele mai bune masuri ale rezultatelor firmei in mod special daca este combinat cu o evaluare a modului in care este utilizat capitalul circulant.

De regula, indicatorul se analizeaza in tendinta, de la o perioada la alta, insa se poate compara si cu rezultatele obtinute de competitori.

Este un indicator pe termen scurt pentru ca nu arata actiunile companiei de a mentine profitabilitatea pe termen lung – gen investitii de capital sau in cercetare-dezvoltare.

Mai trebuie mentionat faptul ca entitatile pot proceda intentionat la mentinerea acestui indicator la un nivel scazut printr-o diversitate de strategii de inregistrare a cheltuielilor, cu scopul de a plati un impozit pe profit mai mic.

Cu cat procentul este mai mare, cu atat  firma din punct de vedere a profitabilitatii este mai stabila si ne sugereaza o situatie buna a acesteia.

Formula de calcul:

Marja neta a profitului = (Profitul net al exercitiului/ Cifra de afaceri neta ) *100

Exemplu:

Potrivit datelor din bilantul entitatii X  :      

profitul net  = 30.000 lei

cifra de afaceri neta = 454.000 lei

Astfel, marja neta a profitului   = (30.000 lei / 454.000 lei ) * 100= 6,61 %  

O marja a profitului sub 1% indica o situatie instabila.

O marja cuprinsa intre 1% si 15% indica o situatie stabila.

O marja peste 15% poate indica o situatie volatila.

Potrivit rezultatului, situatia entitatii X este una stabila, deoarece se incadreaza in intervalul de 1%-15 % potrivit caruia se incadreaza firmele stabile.

Cu cat marja de profit este mai ridicata, cu atat se considera ca firma a avut o activitatea mai buna in perioada precedenta.

Marja profitului net este un indicator standard de masurare a performantei unei afaceri insa acest indicator este afectat de includerea incalcul a unor cheltuieli care apar de exemplu o singura data si a celor care nu au caracter operational, de exemplu un venit din investitii – ceea ce face ca indicatorul sa nu reflecte situatia reala la nivel operational.

Articole similare

Comentariul tau aici