Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
In sedinta Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din 15.11.2022 s-au discutat noi propuneri de modificare a Codului fiscal, mai precis a Ordonantei 16/2022.
In urma dezbaterilor şi a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege cu amendamente.
Proiectul de lege pentru aprobarea ordonantei a fost adoptat de Camera Deputatilor in 16.11.2022.
Unul dintre amendamentele admise – care se regaseste la pct. 346 din raportul comisiilor (raport pe care il puteti gasi integral aici ) prevede ca noul plafon de 500.000 euro se refera la veniturile realizate incepand cu anul 2023, si nu la 31.12.2022 asa cum se stabileste prin O 16/2022.
In motivarea textului propus de comisii se sutine:
“Avand in vedere ca OG 16/2022 a fost publicata in MO in luna iulie 2022, veniturile luate drept referinta pentru incadrarea in noul plafon anual maxim, de 500.000 euro prevazut la Art. I pct. 4, apreciem ca este incorect sa fi cele ale anului 2022, asa cum se intelege din actualele dispozitii tranzitorii, intrucat determina un tratament inechitabil si discriminatoriu in randul contribuabililor in cauza.
Astfel, cei care la data publicarii OG 16/2022 au atins deja noul plafon de 500.000 euro au fost pusi direct in situatia de a fi platitori de impozit pe profit incepand cu 1 ianuarie 2023, pe cand cei care la aceeasi data nu au atins inca acest plafon au
avut si au inca posibilitati multiple de a evita trecerea la noul sistem de impunere incepand cu 1 ian 2022, prin diverse metode cum ar fi divizari, cearea de noi societati si transferul controlat al activitatii si veniturilor spre acestea,etc, astfel incat prin ajustari sau optimizari fiscale sa mai poata beneficia pentru toate societatile detinute sau controlate, direct sau indirect, de regimul fiscal al microintreprinderilor, pentru inca cel putin un an – anul 2023.
In aceste conditii este evident ca actuala prevedere din OG 16/2022 incalca principiul egalitatii in fata legii fiscale prevazut atat in dreptul UE cat si in art. 16 din Constitutia Romaniei.
In aceeasi masura consideram ca prevederea aduce atingere si principiului securitatii juridice, respectiv a componentelor acestui principiu referitoare le neretroactivitatea legii si la dreptul contribuabililor la aplicarea unitara a legii.
Astfel ca, pentru asigurarea egalitatii tuturor contribuabililor in fata legii fiscale propunem ca veniturile luate drept referinta pentru indeplinirea conditiei prevazute la art 47 alin. (1) lit. c) , sa fie cele inregistrate de contribuabili incepand cu anul 2023, prin completarea in acest sens a dispozitiei tranzitorii de la Art. IX lit. e) cu pct. 4 al Art. I.
Semnalam insa si abordarea total diferita a dispozitiilor tranzitorii intr-o modificare de aceeasi natura realizata in acelasi act normativ (OG 16/2022), respectiv reducerea plafonului de trecere de la regimul fiscal al normei de venit la regimul fiscal in sistem real, de la 100.000 euro la 25.000 euro, care, se aplica incepand cu veniturile inregistrate de PFA in anul 2023, deci se aplica efectiv de la 1 ian 2024. (pct. 30 referitor la art. 69 alin 9 Cod fiscal) .
Apreciem ca nu exista nici o justificare obiectiva pentru aceasta lipsa de coerenta legislativa in modificari de aceeasi natura in acelasi act normativ, la cateva articole distanta.”