Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Ordonanta 16 publicata vineri, 15.07.2022, aduce cateva modificari Codului fiscal, unele dintre acestea aplicabile incepand cu 1 august 2022.
Modificarile vizeaza:
1.Impozitarea veniturilor din jocuri de noroc
Noile reguli aplicabile incepand cu 1 august sunt:
Veniturile din jocuri de noroc se impozitează prin reținere la sursă. Impozitul datorat se determină la fiecare plată, prin aplicarea următorului barem de impunere asupra fiecărui venit brut primit de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc:
–venit brut pana la 10.000 inclusiv : 3%
-peste 10.000-66.750 inclusiv 300 + 20% pentru ceea ce depășește suma de 10.000
-peste 66.750 :11.650 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 66.750
Impozitul datorat în cazul veniturilor obținute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine și lozuri, cu valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 66.750 lei, se determină prin aplicarea baremului prevăzut mai sus asupra fiecărui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obținut se scade suma de 11.650 lei.
Pana acum, impozitarea se facea astfel:
–pentru venitul brut până la 66.750, inclusiv 1%
-peste 66.750 – 445.000, inclusiv 667,5 + 16% pentru ceea ce depășește suma de 66.750
-peste 445.000- 61.187,5 + 25% pentru ceea ce depășește suma de 445.000
Astfel, daca in prezent, pentru un venit brut de 10.000 lei se datora un impozit de 100 lei, incepand cu 1 august 2022, suma datorata va fi de 300 de lei, iar daca in prezent pentru un venit brut de 70.000 lei se datoreaza :667,5 lei + 16% *(70.000 lei-66.750 lei) = 1.187,5 lei, incepand cu luna august 2022 pentru acelasi venit se va datora: 11.650 lei+40%*(70.000 lei – 66.750 lei) = 12.950 lei.
Iata deci ca asistam la o crestere consistenta a impozitului, vizibila mai ales in cazul veniturilor mari.
2.Limitarea aplicarii facilitatilor fiscale in constructii, sectorul agricol si alimentar
In constructii, agricultura si instrustria alimentara, incepand cu salariile aferente lunii august plafonul venitului pana la care se aplica scutirea scade la 10.000 lei (de la 30.000 lei).
Mai precis, incepand cu veniturile aferente lunii august 2022:
1.veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplică pentru sumele din venitul brut lunar de până la 10.000 lei inclusiv, obținut din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu beneficiază de facilități fiscale.
2.veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea, sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplică pentru sumele din venitul brut lunar de până la 10.000 lei inclusiv, obținut din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu beneficiază de facilități fiscale.
3. Accize
Acciza ad valorem se calculează prin aplicarea procentului legal asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum. Acest procent legal se aplică după cum urmează:
a) 13% asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 august 2022-31 martie 2023 inclusiv;
b) 12% asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 aprilie 2023-31 martie 2024 inclusiv;
c) 11% asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 aprilie 2024-31 martie 2025 inclusiv;
d) 10% asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, începând cu 1 aprilie 2025.
(5) Acciza specifică exprimată în lei/1.000 de țigarete se determină anual, pe baza prețului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem și a accizei totale al cărei nivel este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul titlu. Această acciză specifică se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 1 martie. În perioada 1 august 2022-31 martie 2023 inclusiv, acciza specifică pentru țigarete este de 459,386 lei/1.000 țigarete.
(6) Acciza datorată determinată potrivit alin. (2) nu poate fi mai mică decât nivelul accizei totale prevăzut în anexa nr. 1.
4. Contributii la contractele cu timp partial
Incepand cu veniturile aferente lunii august, calculul contributiilor la contractele part time se face la nivelul unui salariu minim brut, practic taxele nu se mai calculeaza la venitul efectiv din salarii ci la un salariu minim brut de 2.550 lei, in situatia in care venitul brut din salarii este mai mic decat acest salariu minim. Prevederea a mai existat in Codul fiscal insa ulterior s-a renuntat la ea.
Atentie insa, aceasta prevedere nu se aplica situatiei in care persoana realizează în cursul aceleiași luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puțin egală cu salariul de bază minim brut pe țară. Fiecare angajator va trebui sa urmareasca acest lucru luna de luna, pentru angajatii cu contract part time.
Doar contributiile se calculeaza la nivelul unui salariu minim, nu si impozitul.
Contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fi mai mică decât nivelul contribuției de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a), art. 138^1 alin. (1) și (2), art. 138^2 alin. (1) sau art. 138^3 alin. (1), după caz, asupra salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.(5^7) Prevederile alin. (5^6) nu se aplică în cazul persoanelor fizice aflate în una dintre următoarele situații:
a) sunt elevi sau studenți, cu vârsta până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare;
b) sunt ucenici, potrivit legii, în vârstă de până la 18 ani;
c) sunt persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puțin de 8 ore pe zi;
d) au calitatea de pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, cu excepția pensionarilor pentru limită de vârstă care beneficiază de pensii de serviciu în baza unor legi/statute speciale, precum și a celor care cumulează pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii cu pensia stabilită în unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
e) realizează în cursul aceleiași luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puțin egală cu salariul de bază minim brut pe țară.
(5^8) În aplicarea prevederilor alin. (5^7), angajatorul solicită documente justificative persoanelor fizice aflate în situațiile prevăzute la alin. (5^7) lit. a), c) și d), iar în cazul situației prevăzute la alin. (5^7) lit. e), procedura de aplicare se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor.
(5^9) În cazul în care contribuția de asigurări sociale calculată potrivit alin. (5) este mai mică decât contribuția de asigurări sociale stabilită potrivit alin. (5^6), diferența se suportă de către angajator/plătitorul de venit în numele angajatului/beneficiarului de venit.
Aceasta regula se aplica si pentru contributia la sanatate.
Buna ziua ,
Am citit articolul dumneavostra si as avea si eu nevoie de niste precizari .
Lucrez la o firma mare de constructii . Din ianuarie , la cererea ei , firma a intrat in insolventa . Avem administrator judiciar .
Incepind cu luna august 2022 , am fost informati ca vom primi jumatate de salariu , intrucit firma nu are profit si nu mai beneficiem de facilitatile date de guvern . Este adevarat ?
Multumesc mult