UPDATE: ultima varianta a pachetului de masuri fiscale

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT

Un nou set de propuneri de modificare a Codului fiscal au fost trimise de Guvern Comisiei Europene. Site-ul G4Media.ro a intrat in posesia ultimei variante de masuri fiscale.

Mentionam ca aceste masuri inca nu sunt publicate de Ministerul de Finante sub forma de proiect legislativ.

Iata ce prevede acest proiect revizuit care are aproximativ 50 de pagini si care poate fi citit integral aici:

1.se introduce in codul fiscal un impozit nou: impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare

2.se pastreaza ideea introducerii ajustorului fiscal: contribuabilii care determină un impozit pe profit cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul mai mic decât ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, sunt obligați la plata impozitului pe profit la nivelul acestui ajustor

3.Se modifica structura cheltuielile sociale deductibile limitat – până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

Mai precis, in prezent in aceasta limita se cuprind cheltuielile reprezentând: cadouri în bani sau în natură, inclusiv tichete cadou oferite salariaților și copiilor minori ai acestora, servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale și al accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, tichete culturale și tichete de creșă acordate de angajator în conformitate cu legislația în vigoare, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariații proprii și membrii lor de familie, precum și contribuția la fondurile de intervenție ale asociațiilor profesionale ale minerilor.

Prin propunere se doreste includerea in aceasta categorie a cheltuielilor reprezentând: cadouri în bani sau în natură, inclusiv tichete cadou oferite salariaților și copiilor minori ai acestora, servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale și al accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, tichete culturale și tichete de creșă acordate de angajator în conformitate cu legislația în vigoare, orice sume echivalente acordate conform contractului individual de muncă direct în bani cu aceleași destinații vizate de tichetele culturale și tichetele de creșă, cu condiția încadrării în aceeași limită valorică, valoare care se aplică o singură dată pentru fiecare destinație prevăzută de lege indiferent de forma de acordare – tichet / voucher sau în bani
și cu condiția asigurării utilizării sumelor conform destinațiilor aferente tichetelor culturale / de creșă, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariații proprii și membrii lor de familie,
precum și contribuția la fondurile de intervenție ale asociațiilor profesionale ale minerilor.

4.Se modifica limita de deductibilitate pentru locuintele de serviciu. Aceasta va fi de 50% din valoarea cheltuielilor pentru funcționarea, întreținerea și repararea locuințelor de serviciu, deductibile în limita corespunzătoare suprafețelor construite
prevăzute de Legea locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

5. Se introduce o limita de deductibilitate de 50% din valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente
unui sediu aflat în locuința proprietate personală a unei persoane fizice, folosită și în scop personal, deductibile în limita corespunzătoare suprafețelor puse la dispoziția societății în baza contractelor încheiate între părți, în acest scop;

6.Se introduce limita de deductibilitate de 50% din valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente
unui sediu social achiziționat de către contribuabil în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice.

Se introduce prevederea ca pentru un sediu social care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice, situat în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale definite potrivit prevederilor legale, înregistrate în patrimoniul contribuabilului, amortizarea este deductibilă fiscal la nivelul a 50% din valoarea calculată potrivit prezentului articol

7. Fata de varianta initiala a masurilor, se revine la prevederile prin care sponsorizarea va putea fi scazuta din impozitul datorat.

8. Se elimina prevederea prin care costul aparatelor de marcat poate fi scazut in impozitul pe profit datorat.

9.Se elimina prevederea prin care se poate dispune redirecţionarea impozitului pe profit, în limita valorii astfel calculate, pentru efectuarea de sponsorizări şi/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private, în termen de maximum 6 luni de la data depunerii declaraţiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirecţionare.

10.Se propune modificarea conditiei privind numarul de detineri de microintreprinderi. In prezent, una din conditii este ca entitatea sa aiba asociaţi/acţionari care deţin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând şi persoana care verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de acest articol.

Propunere este ca entitatea sa aiba asociați/acționari care nu dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la nicio persoană juridică română care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezentul articol.

Observam asadar ca la fel ca in varianta initiala se limiteaza detinerea de microintreprinderi iar aceasta conditie se va verifica luand in considerare si intreprinderile legate.

In acest sens se propune introducerea unui noi articol , astfel : În scopul aplicării sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, o persoană juridică română care prezintă raporturi cu întreprinderi legate, așa cum acestea sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, are în vedere următoarele:
a) limita prevăzută la alin. (1) lit. c) se verifică luând în calcul totalul veniturile realizate de aceasta, cumulate cu veniturile întreprinderilor legate;
b) condițiile prevăzute la alin. (1) lit. d) – g) se verifică în mod individual;
c) condiția prevăzută la alin. (1) lit. h) se verifică și în relație cu întreprinderile legate.

11. Se elimina exceptiile pentru HORECA privind incadrarea ca microintreprinderi.

12. La fel ca in propunerea initiala de masuri se mentine precizarea ca prin excepție de la prevederile art. 52, respectiv de la cele ale art. 47 alin. (1) din Codul fiscal, microîntreprinderea care se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerțului, potrivit prevederilor legale, continuă să fie plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor pentru întreaga perioadă în care înregistrează această situație de inactivitate.

13. Cotele de impozit pentru microintreprinderi se propun a fi:

Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:

1.realizează venituri peste 60.000 euro; sau

2.desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN:
5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5610 –
Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 Activități juridice, pentru activități ale notarilor și avocaților, 8621 – Activități de
asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.”

14. Se pastreaza prevederea privind plata anticipata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru trimestrul IV al anului:

Pentru trimestrul IV al anului fiscal 2023 și al anilor fiscali următori din perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2026, contribuabilul declară și plătește, în contul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, o plată anticipată, luând în considerare elementele care constituie baza impozabilă prevăzută la art. 53, ale lunilor octombrie și noiembrie, iar în contul elementelor care constituie baza impozabilă aferentă lunii decembrie luând în considerare baza impozabilă aferentă lunii noiembrie. Plata anticipată pentru trimestrul IV se declară și se plătește până la data de 25 decembrie 2023/25 decembrie al anului de calcul, din perioada de aplicare a prezentului articol, urmând ca definitivarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor pentru trimestrul IV să se efectueze până la termenul de depunere a declarației de impozit pe veniturile microîntreprinderilor.

15. Se pastreaza in aceasta varianta scutirea partiala de impozit pentru sectorul IT pana la 10.000 lei brut.

16. Se introduce Impozitul pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale. Impozitul pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale se calculează, la prima vânzare, prin aplicarea unei cote de 5% asupra prețului de vânzare al fiecărei clădiri
rezidențiale vândute, din care se scade valoarea de 600.000 lei, fără a lua în considerare taxa pe valoarea adăugată aferentă.

17. In ce priveste impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, vor fi obligate la plata acestuia:
a) persoanele fizice care au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România a căror valoare impozabilă calculată potrivit art. 457, individuală sau cumulată, după caz, depășește 2.500.000 lei;
b) persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme care trebuie înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei. Impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul
fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predareaprimirea autoturismului a avut loc anterior.

Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează în funcție de încadrarea într-una dintre situațiile prevăzute la art. 500^4, după cum urmează:
a) în cazul proprietăților reprezentând clădiri rezidențiale, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă individuală sau suma valorilor impozabile individuale, după caz, comunicată/comunicate de către organul fiscal local
prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei;
b) în cazul proprietăților reprezentând autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei.

Articole similare

One Thought to “UPDATE: ultima varianta a pachetului de masuri fiscale”

  1. Anonymous

    numai de bine o sa avem parte!

Comentariul tau aici