Verificarea fiscala a persoanelor fizice

Baza legala : Ordinul ANAF nr. 393/2013, publicat in MOF nr. 255 din 8 mai 2013; OG 92/2003 cu completari si modificari ulterioare; HG 248/2011

Verificarea fiscala a persoanelor fizice vizeaza impozitul pe venit obtinut de persoanele fizice avand ca si obiectiv examinarea :

– tuturor drepturilor si obligatiilor de natura patrimoniala a persoanei fizice verificate;

– fluxurilor de trezorerie ale persoanei fizice verificate;

-oricaror altor elemente relevante pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei fizice verificate.

Pentru acest lucru, inspectorii fiscali realizeaza analiza tuturor informatiilor, documentelor si a altor mijloace de proba referitoare la situatia fiscala a persoanei fizice verificate, obtinute inclusiv prin solicitarea de informatii, in conditiile art. 52-59 si 60-63 din Codul de procedura fiscala, de la terti sau autoritati si institutii publice detinatoare, atat din tara cat si din strainatate, in baza conventiilor internationale de schimb de informatii sau, in lipsa acestora, pe baza de reciprocitate.

Documentele utilizate de catre organul fiscal, in vederea desfasurarii inspectiei fiscale a persoanelor fizice, sunt reglemenetate si aprobate de Ordinul ANAF nr. 393/2013, publicat in MOF nr. 255 din 8 mai 2013 si constau in :

  •  aviz de verificare fiscala;
  •  ordin de serviciu;
  •  nota explicativa;
  •  minuta intalnirii;
  • aviz de refacere a verificarii fiscale;
  • decizie de suspendare a verificarii fiscale;
  • decizie de incetare a procedurii de verificare fiscala;
  •  decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar prin verificarea situatiei fiscale personale;
  • raportul de verificare fiscala prealabila documentara;
  • raportul de verificare fiscala;
  •  invitatie;
  • proces-verbal;
  •  proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri.

Ar mai fi este de retinut faptul ca :

• potrivit Codului de procedura fiscala, organul fiscal are dreptul de a efectua o verificare fiscala prealabila documentara a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit;

• orice venituri constatate de organele fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala, a caror sursa nu a fost identificata se impun cu o cota de 16% aplicata asupra bazei impozabile ajustate pe baza procedurilor si metodelor indirect de reconstituite a veniturilor sau cheltuielilor;

• procedura prin care organul fiscal stabileste baza impozabila ajustata a fost aprobata in 2011, prin HG 248/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 191, din 18 martie 2011. Acest act normativ preciza, in paragraful final, ca ANAF trebuie sa aprobe modelul si continutul formularelor utilizate in activitatea de verificare fiscala in 30 de zile de la data publicarii HG nr. 248/2011, adica pana in 17 aprilie 2011. Cu toate acestea, aprobarea si publicarea acestor documente de catre ANAF s-a facut doar in anul 2013.

 

Autorul articolului : Sergiu Cobirzan, expert contabil si auditor financiar

Click aici pentru profilul de Linkedin al autorului.

Articole similare

Comentariul tau aici