Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Anual, societatile au obligatia inventarierii patrimoniului, ocazia cu care pot sa constate plusuri sau minusuri de inventar.
O situatie frecventa este cea a lipsurilor din casierie, adica in contabilitate avem pe contul 5311 Casa o suma (mai mare) si faptic o alta suma (mai mica).
In cazul numerarului aceste situatii pot fi evitate daca se respecta legislatia si se tine zilnic registrul de casa iar la inchiderea zilei se verifica daca numerarul existent in casierie corespunde cu soldul registrului de casa.
Dar sa presupunem ca s-a ajuns in situatia de a se constata aceasta lipsa la momentul efectuarii inventarierii.
Ce se poate face in situatia in care avem lipsuri din casierie?
Se inregistreaza in primul rand minusul in contabilitate:
6588 Alte cheltuieli de exploatare = 5311 Casa in lei
Apoi, se stabileste daca minusul este sau nu imputabil.
a) Minus imputabil
Se realizeaza imputarea. Imputarea nu este o operatiune in sfera TVA. Am scris detaliat aici : Imputarea la inventar : valoare, documente, prevederi legale.
461 Debitori diversi = 7588 Alte venituri din exploatare
Recuperarea sumelor:
461 Debitori diversi = 5121 Conturi la banci in lei
In cazul in care se imputa sumele unui angajat se poate utiliza contul 4282 Alte creante in legatura cu personalul.
b) Minus neimputabil
In cazul in care avem un minus neimputabil se are in vedere reconsiderarea acestuia ca venit din dividende la asociat sau un venit sau venit din alte surse la administrator.
In acest caz se va datora un impozit de 10% care se retine la sursa.
635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe = 446 Alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate
Conform art. 114 alin.(2) lit. h), se includ in venituri din alte surse, bunurile și/sau serviciile primite de un participant la persoana juridică, acordate/furnizate de către persoana juridică în folosul personal al acestuia.
Impozitul pe venit se calculează prin reţinere la sursă la momentul acordării veniturilor de către plătitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut.
