Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
Incepand de astazi, 05.04.2018 intra in vigoare Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, mai exact angajatii vor putea sa lucreze si dintr-un alt loc decat locul de munca organizat de angajator, chiar si de acasa.
Telemunca – forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.
Iata care sunt principalele aspecte pe care trebuie sa le cunosti cu privire la telemunca:
- aspectele cu privire la telemunca trebuie mentionate in contractul individual de munca a noului angajat sau sa se intocmeasca un act aditional la contract pentru angajatii care sunt deja in firma;
- refuzul salariatului de a presta activitatii in regim de telemunca nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a CIM-ului si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara a acestuia;
- angajatorul are dreptul sa verifice activitatea telesalariatului, in conditiile stabilite prin CIM, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil;
In cazul activitatii de telemunca, CIM-ul trebuie sa contina in plus urmatoarele aspecte:
- precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
- perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
- locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
- programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
- modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
- responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 și 8;
- obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa;
- obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
- masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
- conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Atentie! Pentru verificarea aplicarii si respectarii cerintelor legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca si al relatiilor de munca, reprezentantii autoritatilor competente au acces la locurile de desfasurare a activitatii de telemunca. Daca locul de desfasurare a activitatii telesalariatului este la domiciliul acestuia, accesul se acorda doar in urma notificarii in avans a telesalariatului si sub rezerva consimtamantului acestuia.