Cum construim bugetul general al firmei ?

Orice firma care vrea sa-si creasca profitabilitatea va lua in considerare implementarea unui proces de bugetare.

Coordonarea procesului de planificare si monitorizare a performantei financiarea a firmei este in sarcina departamentul Financiar Contabil sau Controlling dar pentru un proces eficient trebuie sa existe o buna comunicare intre Profesionistii Financiari si Managerii Non-Financiari/Operationali.

Profesionistii Financiari trebuie sa aiba abilitati de pregatire si monitorizare a bugetului firmei pentru a sprijini managementul sa ia cele mai bune decizii pentru maximizarea profitabilitatii. De asemenea sa aiba abilitati de pregatire a rapoartelor financiare pentru management. Profesionistii financiari care au aceste abilitati pot sa progreseze in cariera spre o pozitie de Controller sau Manager Financiar.

Training Pro Buget

Ciclul procesului de bugetare

Procesul de bugetare cuprinde 3 etape principale:

  • Etapa de planificare a activitatii in conformitate cu obiectivele propuse si intocmirea bugetelor (de obicei anual)
  • Etapa de monitorizare sau control a rezultatelor versus buget, identificarea si analizarea deviatiilor/variatiilor negative si pozitive.
  • Etapa de revizuire si optimizare a obiectivelor si a bugetului prin prisma schimbarilor survenite (Bugetul actualizat)

Cum contruim bugetul firmei

Pentru a realiza etapa de planificare a activitatii in linie cu obiectivele propuse firm ava pregati Bugetul.

Bugetul unei firmei cuprinde in fapt o serie de sub-bugete. Bugetul la nivelul intregii organizatii este denumit Master Budget sau Buget General si include 2 tipuri majore de bugete respectiv:

Bugetele operationale: sumarizeaza volumul de activitate prognozat respectiv volumul vanzarilor care determina volumul achizitiilor, productiei si a costurilor.

Bugetele financiare: sumarizeaza valoarea financiara a activitatii planificate in bugetele operationale. Cuprinde cel mai adesea Bugetul Contului de Profit si Pierdere care prognozeaza profitabilitatea firmei. Pot fi pregatite de asemenea: Bugetul Cash Flow-ului si Bilantul bugetat

1.Bugetele operationale

Bugetul de vanzari

Planificarea va incepe de la bugetul de vanzari. Toate celelalte bugete depind de bugetul de vanzari. Bugetul de vanzari se pregateste in baza estimarii vanzarilor in perioada viitoare.

Bugetul costurilor de productie/ achizitie marfuri

In baza bugetului de vanzari se construieste bugetul de productie (cantitativ) si apoi valoric. Bugetul costurilor de productie este format din

  • Bugetul de materiale (costuri directe)
  • Bugetul fortei de munca (costuri directe)
  • Buget costuri indirecte de productie

Atunci cand firma nu are productie si comercializeaza marfuri in locul Bugetului de productie vom avea Bugetul de achizitie marfuri.

In cazul in care firma nu vinde produse si este o firma de servicii se va pregati Bugetul de costuri specifice pe care firma trebuie sa le angajeze pentru a presta serviciile respective.

Buget costuri de vanzare si general- administrative

Dupa cum stim firma angajeaza si alte costuri operationale in afara costurilor de productie/ achizitie marfuri. Aceste costuri sunt grupate generic in grupa costuri de vanzare si administrative si vor fi estimate in cadrul bugetului de costuri de vanzare si administrative.

2.Bugetul Financiar de Profit si Pierdere

Indica profitabilitatea estimata pentru anul viitor si se calculeaza ca diferenta intre:

  • venituri estimate (totalul veniturilor calculate in bugetul de vanzari plus alte venituri non recurente) si
  • cheltuieli estimate (totalul costurilor calculate in bugetele operationale de costuri).

In baza informatiilor obtinute din bugetele operationale se obtine contul de profit si pierdere bugetat care reprezinta instrumentul cel mai important in planificare si control bugetar.

Trainingul online interactiv „ Pro Buget” te invața pas cu pas aplicat pe diverse exemple practice un proces complet de bugetare si control bugetar cu analiza aferenta. Având aceste tehnici asimilate vei putea să controlezi și să crești performantele financiare ale firmei. Pana in data de 21 mai  te poti inscrie la o noua serie interactiva a acestui curs la un pret promotional (Detalii despre curs AICI).

Articole similare

Comentariul tau aici