Intrebari frecvente IMMINVEST

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Site-ul IMMInvest.ro a devenit functional in 28.04.2020. Aici au fost publicate raspunsuri la cateva intrebari frecvente ale antreprenorilor:

1.Cum pot accesa un credit prin IMMInvest ?

Beneficiarul trebuie sa se inregistreze in aplicatia disponibila pe site-ul ww.imminvest.ro si sa completeze online datele de identificare. Aplicatia software va genera automat solicitantului numarul de inregistrare, precum și un mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii. Dupa efectuarea verificarii datelor si elementelor inregistrate de potentialul beneficiar aplicant, se va emite acordul de principiu privind eligibilitatea in cadrul programului.

2.Pot sa ma inscriu de mai multe ori?
Inregistrarea online se poate efectua o singura data in cadrul aplicatiei, programul electronic de inregistrare online nepermitand inscrierea de doua ori a aceluiasi potential beneficiar solicitant. Pentru motive temeinic justificate, beneficiarul poate solicita FNGCIMM modificarea înregistării online efectuate la adresa de e-mail imminvest@fngcimm.ro.

3.Pot aplica la mai multe banci?
Aplicatia permite bifarea unui singur finantator. În cazul în care beneficiarul primește refuz de la banca pe care a selectat-o, acesta poate transmite o solicitare la adresa de e-mail imminvest@fngcimm.ro.pentru deblocare, astfel încât sa poată accesa programul prin altă bancă.


4.Ce documente am nevoie pentru a mă înregistra pe platforma www.imminvest.ro?
La cererea de înregistrare se vor ataşa următoarele documente:
-copia certificatului de înregistrare
-copia buletinului de identitate/cărţii de identitate
-declaraţia IMM descarcată din aplicaţie, completată şi semnată.

5.Daca mi se confirma eligibilitate trebuie sa contactez eu banca?
FNGCIMM va pune la dispozitia institutiei de credit selectate de potentialul beneficiar, in format electronic (online) datele si documentele inregistrate de acesta, precum si acordul de principiu privind eligibilitatea beneficiarului aplicant. Institutia de credit va analiza cererea beneficiarului si va adopta intern decizia de acordare a creditului de investitii/creditului /liniei de credit pentru capital de lucru, pe care o va comunica beneficiarului.

6.Pentru creditul pe care il iau de la banca, nu o sa platesc nicio dobanda si nici comisioane?
Dobanda si comisioanele aferente finantarii sunt suportate prin bugetul Programului pana la data de 31.12.2020 apoi revin de drept beneficiarului sa le achite in continuare pana la rambursarea finantarii. Acordarea acestui grant (subventionarea dobânzii si a comisioanelor de acordare) mai poate continua pentru următorii 2 ani, în condiţiile în care creşterea economică estimată de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză pentru această perioadă se situează sub nivelul creşterii economice din anul 2020. Toate aceste informatii sunt detaliate in HG 282/2020.

7.Ce coduri CAEN nu sunt eligibile?
Codurile CAEN excluse finantarii/garantarii prin Program sunt cele de la Art.10 din NM (Anexa la HG 282/220) de aplicare a OUG 110/2017, modificata si completata prin OUG 42/2020. Pentru garantarea oferita de FNGCIMM trebuie sa indepliniti cumulativ, atat conditiile de eligibilitate cat si cele ale codulului CAEN cf. NM la OUG110/2017 cu modificarile si completarile actuale (OUG42/2020).

8.Ce presupune documentatia de credit?
Informatiile legate de documentatia de credit necesara creditului de investii sau pentru capital de lucru, vor fi oferite de catre institutia financiara la care se solicita creditul. Fiecare banca are propriile proceduri si reglementari interne in ceea ce priveste tipologia creditelor (analiza economico-financiara, documentatie de creditare etc).

9.Sunt permise investitii de utilare a unei ferme in jur de 600 ha?
Aveti mai jos singurele aspecte reglementate de legislatia incidenta pe aceasta categorie de beneficiari.
Schema de ajutor de stat:
Art. 3 (1)IMM-urile care au contractat credite/linii de credit garantate conform art. 1 alin. (3) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanţiei acordate, şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credite, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 800.000 euro per întreprindere. (2)Cursul de schimb euro/leu pentru calcularea plafonului maxim de 800.000 euro este cursul Băncii Naţionale a României valabil la data emiterii acordului de finanţare. (3)Se poate acorda ajutor de stat IMM-urilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul prelucrării şi comercializării produselor agricole cu condiţia ca ajutorul de stat să nu fie transferat parţial sau total către producători primari, iar cuantumul ajutorului să nu se stabilească pe baza preţului sau a cantităţii produselor achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză. (4)Pentru sectoarele agriculturii, pisciculturii şi acvaculturii se aplică următoarele condiţii: a)ajutorul nu depăşeşte 120.000 euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii sau 100.000 euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole; toate sumele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe; b)cuantumul ajutorului acordat întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor introduse pe piaţă; c)ajutorul acordat întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii nu se încadrează în niciuna dintre categoriile de ajutoare menţionate la articolul 1 alineatul (1) literele (a)-(k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului şi acvaculturii; d)în cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea în mai multe sectoare cărora li se aplică cuantumuri maxime diferite, întreprinderea în cauză asigură, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul că pentru fiecare dintre aceste activităţi se respectă
plafonul aferent şi că, în total, nu se depăşeşte cel mai mare cuantum posibil. (5)FNGCIMM este administratorul acestei măsuri de ajutor de stat.

10.Pot solicita o majorare a garantiei?
Solicitarea de majorare a garantiei de stat pentru creditele in derulare se considera o noua acordare si se analizeaza cu respectarea tuturor prevederilor privind acordarea garantiilor in cadrul programului. Decizia de respingere a solicitării de majorare nu afecteaza garantia acordata.

11.Pot sa rambursez anticipat creditul, cat este comisionul in aceasta situatie?
Pentru rambursarea anticipata nu se percepe comision.

12.Unde pot fi gasite modelele de declaratii necesare inscrierii in Program?
Declaratiile necesare inscrierii in Program vor fi disponibile prin intermediul platformei www.imminvest.ro. Acestea pot fi descarcate, completate si apoi incarcate, din nou, pe portal.

13.Pentru înscrierea pe platforma IMM Invest România, începând cu data de 28.04.2020, este nevoie de semnatură electronică ?
Pentru inscrierea pe platforma IMMINVEST Romania nu este necesara semnatura electronica. Documentele pot fi semnate, scanate si incarcate pe platforma imminvest.ro si fara semnatura electronica.

14.Unde găsesc informaţii cu privire la modalitatea de completare a “Declaraţiei privind încadrarea întreprinderii în categoria IMM”?
Modalitatea de completare a “Declaraţiei privind încadrarea întreprinderii în categoria IMM” este explicată în Legea 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.

15.Este corect să folosim datele din situaţiile financiare anului 2018 având în vedere că pentru anul 2019, nu sunt încă întocmite situaţiile financiare?
Toate detaliile, inclusiv cele referitoare la situatiile financiare, referitoare la modul de completare si datele pe baza carora se realizeaza completarea declaratiilor se regasesc in Anexele la Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
ÎNTREBĂRI REFERITOARE LA SCHEMA DE AJUTOR DE STAT PENTRU SUSŢINEREA ACTIVITĂŢII IMM-URILOR ÎN CONTEXTUL CRIZEI ECONOMICE GENERATE DE PANDEMIA COVID-19

16.În ce constă ajutorul de stat ?
Ajutorul de stat este acordat sub formă de garanţii de 80% sau 90% din valoarea împrumuturilor acordate in cadrul Programului IMM INVEST Romania si de granturi pentru IMM-urile care au contractat credite/linii de credit garantate in cadrul Programului, în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanţiei acordate, şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credite, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 800.000 euro per întreprindere.

17.Care este valoarea maxima a imprumuturilor si procentul de garantare de care pot beneficia intreprinzatorii prin aceasta schema de ajutor de stat?
Functie de tipul intreprinderii si tipul creditelor, valoarea maxima a imprumuturilor si procentele de garantare sunt conform tabelului de mai jos:

18.Cine va plati dobânzile si comisioanele creditelor accesate in cadrul Programului IMM INVEST Romania?
Dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru și a creditelor pentru investiții, a comisionului de administrare și a comisionului de risc sunt suportate în procent de 100% din bugetul Ministerul Finanțelor Publice în cadrul schemei de ajutor de stat asociate acestui program, M.F.P. plătindu-le sub forma de grant.

19.Cine poate beneficia de ajutorul de stat?
Pot beneficia de ajutor de stat IMM-urile din toate sectoarele de activitate, cu excepţia celor care activeaza in urmatoarele sectoare/ domenii: activităţi de jocuri de noroc şi pariuri, producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, activităţi de investigare şi protecţie.
In plus, la data solicitării, IMM-urile trebuie sa indeplineasca cumulativ atât criteriile de eligibilitate prevăzute în art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017, cât şi următoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau mijlocii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 2 lit. a) şi art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
b) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;
c) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile;
d) nu se aflau în dificultate, în sensul prevederilor articolului 2 punctul 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, modificat şi completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017, la data de 31 decembrie 2019, dar care s- au confruntat cu dificultăţi sau au intrat în dificultate ulterior, din cauza pandemiei de COVID-19;
e) depun un document scris prin care se angajează să nu disponibilizeze personalul existent de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până la 31 decembrie 2020. Întreprinderea poate organiza programul de lucru al salariaţilor în funcţie de evoluţia activităţii curente a acesteia.

20.Platforma de inscriere IMM Invest va permite un numar limitat de aplicatii de credit, in limita plafonului alocat sau acest plafon se va epuiza treptat in functie de creditele trase?
Pe platforma IMM Invest, se pot inscrie beneficiari in limita termenului final de inscriere, care este 31.12.2020. Inscrierea online se desfasoara in sesiune continua, pana la epuizarea plafonului de 15 miliarde lei, alocat programului.

21.De unde pot descarca declaraţia de minimis?
La înscrierea în program, nu se solicită depunerea declaraţiei de minimis. Documentele necesare sunt cele menţionate la întrebarea de mai sus.

22.Întreprinderile din domeniul agriculturii, pisciculturii si acvaculturii pot beneficia de aceasta schema de ajutor de stat?
Pentru sectoarele agriculturii, pisciculturii şi acvaculturii se aplică următoarele condiţii:
a) ajutorul nu depăşeşte 120.000 euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii sau 100.000 euro pentru fiecare întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole; toate sumele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
b) cuantumul ajutorului acordat întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor introduse pe piaţă;
c) ajutorul acordat întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii nu se încadrează în niciuna dintre categoriile de ajutoare menţionate la articolul 1 alineatul (1) literele (a)-(k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului şi acvaculturii;
d) în cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea în mai multe sectoare cărora li se aplică cuantumuri maxime diferite, întreprinderea în cauză asigură, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea conturilor, faptul că pentru fiecare dintre aceste activităţi se respectă plafonul aferent şi că, în total, nu se depăşeşte cel mai mare cuantum posibil.

23.Întreprinderile legate sunt eligibile pentru accesarea acestei scheme de ajutor de stat? Sunt anumite condiţii în acest sens?
Întreprinderile legate sunt eligibile dacă îndeplinesc condiţia ca numărul mediu de angajaţi este maxim 249.

24.Care este perioada in care se pot selecta beneficiarii schemei de ajutor de stat?
Perioada în care se selectează beneficiarii şi se emit scrisori de garanţie/acorduri de finanţare este cuprinsă între data intrării în vigoare a prevederilor ordonanţei de urgenţă legate de implementarea Programului IMM INVEST şi data de 31 decembrie 2020, iar perioada în care se poate efectua plata grantului este cuprinsă între data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi data de 31 martie 2021, inclusiv, cu posibilitate de prelungire.

25.Cum se acorda ajutorul de stat?
Procedura de acordare a garanţiilor de stat în proporţie de cel mult 80% sau 90% aferente creditelor, de aprobare a grantului şi plata ajutoarelor de stat sub formă de grant se regaseste in Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii – IMM INVEST România.
Primul pas consta in inregistrarea in aplicatia online disponibila pe site-ul www.imminvest.ro/www.fngcimm.ro.

26.Unde gasesc forma şi conţinutul documentelor necesare pentru accesarea schemei de ajutor de stat?
Forma si continutul documentelor necesare pentru accesarea schemei de ajutor de stat se regasesc in aplicatia dedicata Programului IMM INVEST Romania, www.imminvest.ro. si pe site-ul FNGCIMM- www.fngcimm.ro

27.Am vreo obligatie ca urmare a faptului ca am accesat o schema de ajutor de stat?
Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza Schemei de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia autorităţilor ori de câte ori le sunt solicitate. In plus, întreprinderile beneficiare ale ajutorului de stat pot fi controlate de catre FNGCIMM si trebuie să accepte şi să faciliteze controlul asupra utilizării ajutorului de stat acordat în cadrul prezentei scheme.

28.Daca apar neintelegeri in legatura cu utilizarea ajutorului de stat, ce se intampla?
În situaţia în care FNGCIMM constată că beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat şi/sau pe cele ale Acordului de finanţare, le va solicita acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă calculata conform prevederilor legale aplicabile iar recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 cu modificările şi completările ulterioare.

29.Care este bugetul anual al schemei de ajutor de stat?
Bugetul schemei de ajutor de stat este de 781 milioane lei, echivalent în lei al sumei de aproximativ 161 milioane euro, aferent ajutorului de stat sub forma de grant, iar plafonul
maxim de garantare aferent ajutorului de stat sub forma de garanţii pentru împrumuturi este de 15 miliarde lei, echivalent în lei al sumei de aproximativ 3,1 miliarde euro.

30.Am in acest moment 2 angajati, unul dintre ei va pleca in concediu de “ingrijire copil” in luna iulie. Cum fac in acest caz cu conditia de a ca pastra personalul? Sunt obligat sa angajez pe altcineva pe acel post pana se va reintoarce angajatul din “ingrijire copil”?
Nu sunteti obligat sa angajati alta persoana pana se intoarce angajatul din ,,ingrijire copil”, este dreptul legitim al persoanei sa intre in concediu. Prevedererile de la Art.3 (1), lit.i), fac trimitere la disponibilizare si nu la obligatii ce deriva dintr-un drept legitim. Mai mult, nu se precizeaza niciunde obligativitatea pastrarii aceluiasi numar de personal, persoana va figura oricum pe statul dvs, dar cu ,,0’obligatii de plata. Dvs, la nivelul companiei trebuie sa decideti cum va organizati activitatea, daca este necesara angajarea de personal in locul persoanei care intra in concediu de ,,ingrijire copil”. In acest sens se face precizarea de la Art.3 (1), lit.i) ,,Întreprinderea poate organiza programul de lucru al salariaţilor în funcţie de evoluţia activităţii curente a acesteia”

31.Un angajat isi depune demisia, sunt obligat sa angajez pe altcineva? Daca da, care este termenul in care trebuie sa fac acest lucru?
Nu sunt prevazute in mod expres astfel de precizari in legislatie, se face trimitere doar la disponibilizare, demisia este un act de vointa si nu are legatura cu disponibilizarea.

32.Un angajat doreste concediu fara plata, ce fac in aceasta situatie?
Se acorda concediu fara plata conform legislatiei incidente in domeniu.

33.Va rog sa imi transmiteti toate declaratiile de completat pentru aplicarea programului si alte detalii despre inscriere. Va rog sa imi transmiteti daca va fi nevoie de semnatura electronica.

  • Pentru a aplica in cadrul acestui Program trebuie sa completati online, in mai multe etape, cererea de inscriere in Program si sa atasati urmatoarele documente: certificatul de inregistrare fiscala scanat in format pdf sau imagine, cartea de identitate a solicitantului, scanata in format pdf sau imagine si Declaratia IMM cu anexa formularului intreprinderilor legate (daca este cazul).
  • Nu este nevoie de semnatura electronica;

Articole similare

Comentariul tau aici