Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Acordarea granturilor Masura 2 a fost reglementata prin OUG nr. 130/2020.
Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru pentru susținerea unor cheltuieli de tipul:
a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
b) datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate;
c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat;
d) cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studiilor și altor categorii de servicii indirecte;
e) cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV-2;
f) cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente;
g) cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare reluării activității;
h) cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
Beneficiarul de ajutor de stat trebuie sa depuna un raport de progres privind cheltuielile efectuate la bancă în termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informaţii lipsă ori necompletarea acestuia cu informaţii/documente solicitate dă dreptul AM-POC/MEEMA/AIMMAIPE să iniţieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de grant pentru capital de lucru; sumele rămase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, în baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltată ulterior avizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană.
Potrivit pct. 392 din O 1802/2014, în categoria subvenţiilor se cuprind subvenţiile aferente activelor şi subvenţiile aferente veniturilor. Acestea pot fi primite de la: guvernul propriu-zis, agenţii guvernamentale şi alte instituţii similare naţionale şi internaţionale. Subvenţiile guvernamentale sunt uneori denumite în alte moduri, cum ar fi: subsidii, alocaţii, prime sau transferuri. Subvenţiile guvernamentale reprezintă asistenţa acordată de guvern sub forma unor transferuri de resurse către o entitate în schimbul conformării, în trecut sau în viitor, cu anumite condiţii referitoare la activitatea de exploatare a entităţii.
Redam mai jos monografiile contabile, prezentate in Ghidul intocmit de Ministerul de finante:
- Subvențiile aferente veniturilor
1.1.subvenții acordate pentru a acoperi cheltuieli care au fost efectuate
- recunoaşterea dreptului de a încasa subvenţia, corespunzător valorii aferente părții din grant acordată pentru cheltuielile care au fost efectuate:
445 Subvenţii | = | 741 Venituri din subvenţii de exploatare |
- încasarea subvenţiei:
5121 Conturi la bănci în lei | = | 445 Subvenţii |
- subvenții acordate pentru a acoperi cheltuieli viitoare
- recunoaşterea dreptului de a încasa subvenţia:
445 Subvenţii | = | 472 Venituri înregistrate în avans |
- încasarea subvenţiei:
5121 Conturi la bănci în lei | = | 445 Subvenţii |
– reluarea la venituri a sumelor reprezentând subvenții,pe măsura înregistrării cheltuielilor care se finanțează din acestea:
6xx Conturi de cheltuieli | = | % 3xx Conturi de stocuri și producție în curs de execuție 4xx Conturi de terți |
şi, concomitent, înregistrarea subvenţiei la venituri, pe măsura efectuării cheltuielilor:
472Venituri înregistrate în avans | = | 741 Venituri din subvenţii de exploatare |
- Subvenţii aferente activelor
Pentru subvențiile aferente activelor, înregistrările în contabilitate vor fi următoarele:
- recunoaşterea dreptului de a încasa subvenţia:
445 Subvenţii | = | 475 Subvenţii pentru investiţii |
- încasarea subvenţiei:
5121 Conturi la bănci în lei | = | 445 Subvenţii |
- achiziţionarea imobilizării corporale:
21X Imobilizari corporale | = | Furnizori de imobilizări |
- achitarea furnizorului de imobilizări:
404 Furnizori de imobilizări | = | Conturi la bănci în lei |
- înregistrarea amortizării lunare:
6811 Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizărilor | = | 281X Amortizarea imobilizărilor corporale |
şi, concomitent,
recunoaşterea venitului aferent subvenţiei:
475 Subvenţii pentru investiţii | = | 7584 Venituri din subvenţii pentru investiţii |
Observații:
- tratamentul contabil al subvențiilor are în vedere prevederile reglementărilor contabile în vigoare și, implicit, încadrarea activelor în active imobilizate sau active circulante.
Ca urmare, în ceea ce privește subvențiile aferente activelor, tratamentul prezentat la pct. 2 de mai sus se aplică nu doar granturilor pentru investiții, așa cum acestea sunt prevăzute de OuG nr. 130/2020, ci și altor fome de granturi acordate pentru finanțarea de cheltuieli privind achiziția de imobilizări corporale, recunoscute astfel conform reglementărilor contabile.
Concluzie:În funcţie de informaţiile asociate surselor de finanţare, precum şi de prevederile legale specifice activităţii finanţate prin subvenţii, entităţile care utilizează astfel de surse vor stabili seturi de proceduri şi politici contabile prin care să se respecte atât principiile contabile, cât şi prevederile contractuale stabilite între părţi. Regula de bază utilizată la elaborarea procedurilor contabile este aceea de a corela cheltuielile finanţate din subvenţii cu veniturile din subvenţii, respectând principiul contabilităţii de angajamente.
Raţionamentele contabile utilizate la reflectarea în contabilitate a fondurilor primite vor avea în vedere atât prevederile din contractele de finanţare, cât şi reglementările contabile aplicabile şi politicile contabile elaborate de către beneficiarii de fonduri.