Ordonanța de Urgență 41/2022 a introdus în legislația română conceptul de cod UIT, definit la articolul 2 punctul 11 ca fiind “codul unic generat de Sistemul RO eTransport prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri.” Această inovație legislativă face parte din eforturile autorităților fiscale de a implementa un sistem eficient de monitorizare a transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Conform analizei efectuate de Legal Badger, sistemul RO e-Transport, promovat de Ministerul Finanțelor, are ca scop principal monitorizarea în timp real a riscurilor fiscale asociate cu transporturile rutiere de bunuri. Acesta se aplică în special transporturilor intracomunitare, transporturilor vamale și celor efectuate între două locații în interiorul țării.
Cadrul legal stipulează că în sistemul RO e-Transport trebuie declarate toate transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat desfășurate pe teritoriul României, precum și toate transporturile internaționale de bunuri care încep sau se termină pe teritoriul țării. Bunurile considerate cu risc fiscal ridicat sunt stabilite prin ordin al președintelui ANAF.
Pentru a obține un cod UIT, operatorii economici trebuie să parcurgă câțiva pași esențiali. Aceștia includ înregistrarea în Spațiul Privat Virtual (SPV), declararea bunurilor transportate și utilizarea aplicației puse la dispoziție de Ministerul Finanțelor. Este important de menționat că, operatorii economici trebuie să dețină și o semnătură electronică înregistrată pe platforma ANAF.
Codul UIT are o valabilitate limitată de 5 zile de la data declarată pentru începerea transportului. Legal Badger menționează că utilizarea codului după expirarea acestei perioade este strict interzisă. În cazuri excepționale, când transportul nu se finalizează în termenul stabilit, există posibilitatea de a anula transportul în sistem și de a obține un nou cod UIT.
Nerespectarea obligațiilor legate de declararea transporturilor în sistemul RO e-Transport poate atrage sancțiuni semnificative. Cu toate acestea, Legal Badger informează că au fost aduse modificări legislative care oferă o oarecare flexibilitate. De exemplu, OUG nr. 43/2024 a introdus prevederi care limitează aplicarea sancțiunii de confiscare a contravalorii bunurilor în anumite situații.
În concluzie, codul UIT și sistemul RO e-Transport reprezintă pași importanți în direcția digitalizării și eficientizării monitorizării fiscale a transporturilor în România.