Indicatori de lichiditate

  • Inscrie-te ACUM la newsletterul GRATUIT Contzilla.ro
  • All Inclusive - toate lucrarile de specialitate - Click AICI!
  • Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

    Indicatori de lichiditate :

    1. Lichiditatea curenta = active curente/ datorii curente;

    Acesta este indicatorul standard pentru masurarea lichiditatii si reflecta masura in care activele curente ofera garantia acoperirii datoriilor curente din activele curente.

    2. Lichiditatea imediata = (active curente – stocuri )/datorii curente

    Firmele nu pot converti toate activele lor curente in numerar , foarte repede. Exista tipuri de activitati in care miscarea stocurilor este foarte inceata, stocurile lor nefiind foarte lichide datorita unui ciclu lung de fabricatie. De aceea, in asemenea situatii este relevant calculul indicatorului lichiditatii imediate.

    Lichiditatea imediata ar trebui sa fie cel putin egala cu 1 pentru firmele cu o miscare lenta a stocurilor, iar pentru cele cu o viteza de rotatie rapida a stocurilor poata sa scada chiar si sub 1, fara a sugera ca firma ar avea dificultati financiare.

    Lichiditatea unei firme este strans legata de modul in care conducerea gestioneaza capitalul de lucru.

    Capitalul de lucru este reprezentat de stocurile de materii prime, materiale, produse finite si diferenta dintre crente si datorii.

    Capitalul de lucru net este reprezentat de diferenta intre active curente si datoriile curente.

    Analiza capitalului de lucru trebuie sa tina cont si de domeniul de activitate in care opereaza firma :

    Exemplu :

    • Hipermarketurile (Carrefour , Cora ) incaseaza tot ceea ce vand in numerar – oamenii platind pentru achizitiile lor cash sau utilizand cardurile bancare. Achizitiile lor de la furnizori sunt realizate de regula pe baza de credit comercial. Din acest motiv, ele detin importante sume in numerar pentru care trebuie sa gaseasca diverse modalitati de a-l valorifica.

    • Dimpotriva, furnizorii acestor mari hipermarketuri, vand si cumpara pe baza de credit comercial.

    In cazul lor este foarte importanta gestionarea acestui flux – adesea trebuind sa se recurga la finantare pe termen scurt de la banci, altfel firmele neputandu-si sustine cash flow-ul.

    Accesul la finantare este o problema cheie pentru astfel de agenti economici.

    In cazul firmelor nou infiintate dificultatea intervine din mai multe motive :

    – accesul la finantare bancara este mai dificil datorita lipsei unui istoric care sa genereze incredere in situatia economica a firmei;

    – furnizorii firmei vor dori sa se asigure impotriva riscului de neplata si vor fi sceptici la acordarea unui credit comercial;

    – clientii vor incerca la randul lor sa extinda perioada de plata ;

    Prin urmare, atunci cand doriti analizarea lichiditatii firmei si luarea de masuri de imbunatatire, urmatoarele 3 elemente cheie trebuie avute in vedere :

    1. Stocurile : ideal ar fi ca acestea sa fie rotite cat mai rapid;

    2. Furnizorii : ideala este obtinerea unui credit comercial cat mai generos din punct de vedere al termenului de plata

    3. Clientii : acestia vor avea nevoie de un anumit timp pana la efectuarea platii. Ideal ar fi ca acesta sa fie cat mai redus.

    Articole similare

  • Autor: Delia Mircea
  • Profil Google Plus Delia Mircea

  • Articole similare

    Comments are closed.

    Distribuie acest articol: