Intrare in somaj tehnic – procedura, pas cu pas

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Pentru inceput trebuie sa mentionam ca exista:

Despre cea de-a doua forma de somaj tehnic, vom prezenta in cele ce urmeaza.

Fiindca nu exista inca o experienta in ce priveste procedura care se aplica, ne vom baza pe prevederile legale si informarile organelor statului.

Astfel, conform OUG 30/2020 :

Pe perioada stării de urgență , pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului (prin art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii), ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut.

De prevederile de mai sus beneficiază salariații angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiții:

a) întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, și dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din anexa nr. 1 Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.

Nota. Inca nu a fost aprobata prin ordin metodologia prin care Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situații de urgență .

b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Pentru acesti angajatori plata indemnizației se va realiza în baza unei declarații pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.

Astfel ca distingem 2 proceduri :

1.Procedura pentru cei care intrerup total/partial activitatea prin Decretul 195/2020

Pasul 1: Angajatorii vor suspenda contractele de munca ale angajatilor – pentru somaj tehnic ( restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri , cabinete ), cel mai devreme incepand cu data intrarii in vigoare a decretului privind starea de urgenta care este 16 martie 2020.

Potrivit HG 905/2017, suspendarea contractului de munca pentru somaj tehnic se face in REVISAL cu o zi inainte de data aplicarii. Astfel ca angajatorii care nu au suspendat inca contractele de munca pe motiv de somaj tehnic, se afla in situatia de a fi pasibili de amenda.

Consideram ca se vor aduce clarificari acestui aspect si ca nu va fi cazul de percepere de amenzi.

Pasul 2 : Vor solicita certificatul de urgenta de la Ministerul Mediului , de indata ce va exista procedura prin Ordin .

Pasul 3: Angajatorul va calcula indemnizatia bruta, va stabili CAS, CASS, impozitul datorat. CAM nu se datoreaza la aceasta indemnizatie.

Pasul 4: Incepand cu 1 aprilie (pentru luna martie ), 1 mai pentru aprilie, samd se depune la AJOFM, prin email:

  • certificatul de urgenta
  • o solicitare catre AJOFM – modelul este atasat AICI.
  • o lista a persoanelor suspendate – modelul se poate descarca AICI.

Emailul la care se trimite este : ID numele județului@anofm.gov.ro

Ex: brasov@anofm.gov.ro., iar in cazul județelor a căror denumire este formată din două cuvinte, acestea vor fi despărțite prin cratimă -ex: Caras-Severin@anofm.gov.ro.

Pasul 4 : Angajatorul incaseaza de la AJOFM indemnizatiile brute in maxim 30 de zile de la depunerea cererii.

Pasul 5: Pana in data de 25 a lunii urmatoare incasarii sumei de catre angajator din bugetul asigurarilor de somaj, angajatorul va trebui sa declare si sa plateasca contributiile si impozitul retinute.

Nota Platile catre angajati, apreciem ca se vor efectua la data obisnuita a platii salariilor.

Procedura 2 pentru cei care intrerup total/partial activitatea prin Decretul 195/2020:

Pasul 1: Angajatorii vor suspenda contractele de munca pentru 75% din angajati – pentru somaj tehnic cel mai devreme la data intrarii in vigoare a OUG 30/2020, deci 21.03.2020.

Fiindca prin lege nu stabileste cum se va face alegerea, presupunem firesc ca decizia apartine angajatorului.

De exemplu, ai 2 angajati cu contract cu norma intreaga si unul cu 2 ore/zi, practic poti sa suspenzi cele doua contracte cu norma intreaga.

Pasul 2: Angajatorii vor intocmi o declaratie pe proprie raspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații. Nu exista un model oficial, insa apreciem ca va exista unul oficial pana la data depunerii documentatiei.

Pasul 3 Incepand cu 1 aprilie ( pentru martie 2020), 1 mai pentru aprilie, samd vor depune la AJOFM aceasta declaratie pe propria raspundere insotita de :

  • o cerere catre AJOFM – un model este AICI
  • o lista cu angajatii – un model este AICI.

Emailul la care se trimite este : ID numele județului@anofm.gov.ro

Ex: brasov@anofm.gov.ro., iar in cazul județelor a căror denumire este formată din două cuvinte, acestea vor fi despărțite prin cratimă -ex: Caras-Severin@anofm.gov.ro.

Pasul 4. Angajatorul incaseaza de la AJOFM indemnizatiile brute in maxim 30 de zile de la depunerea cererii.

Pasul 5 Pana in data de 25 a lunii urmatoare incasarii sumei de catre angajator din bugetul asigurarilor de somaj, angajatorul va trebui sa declare si sa plateasca contributiile si impozitul retinute.

Nota Platile catre angajati, apreciem ca se vor efectua la data obisnuita a platii salariilor.

Orice completari, observatii sunt binevenite.

Articole similare

12 Thoughts to “Intrare in somaj tehnic – procedura, pas cu pas”

  1. Diana

    Pot beneficia de somaj tehnic pe perioada starii de urgenta daca sunt in perioada de probă (4 luni)
    contract munca perioadă
    nederminata?

  2. Mutu Nicu

    Sunt angajat cu contract de colaborare cu functia de instructor auto scoala de soferi SC IMBUS CMPROD SRL . Rm Sarat. Pe data de 17 martie am incetat de tot activitatea di cauza virusului covit19. Am platit luna de luna neintrerupt pe ultimele 6 luni. Ce trebuie sa fac ca sa beneficiez de somaj tehnic, deoarece nu am alt venit.

  3. mircea

    Beneficeaza de ordonanta si cei cu un singur angajat ?

    1. admin

      Masurile pot fi accesate firme, indiferent de numarul de angajati. Deci si cu 1 angajat, beneficiati de ordonanta, desigur, daca va incadrati la celelalte conditii.

  4. Eva Marin

    OUG nr.30/2020, art XI.
    “(1) Pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
    (2) De prevederile alin. (1) beneficiază salariații angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiții:
    a) întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, și dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situații de urgență conform metodologiei aprobate prin ordin;
    b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.”

    Deci, in ambele cazuri, suspendarea contractelor de munca se face la initiativa angajatorului.
    Angajatorul nu poate fi pasibil de amenda, chiar daca a fost obligat sa intrerupa activitatea conform Ordonantelor militare 1 si 2. Salariatii pot beneficia de concediu de odihna, concediu fara plata, etc., somajul tehnic fiind optiunea angajatorului.
    In al doilea rand, nici o lege nu se aplica retroactiv. Cum sa suspenzi contractele de munca la un cabinet de medicina dentara, din 16 martie 2020, cand Ordonanta militara in care se hotaraste intreruperea activitatii este din 21 martie 2020 ?
    Indemnizatia se acorda pentru perioada suspendarii, pe perioada starii de urgenta.

  5. Emil Kanya

    1. Nu cred ca exista somaj tehnic si somaj tehnic COVID-19. Dupa cum este precizat si in OUG 30/2020 acesta se aplica celor care suspenda contractele in baza articolului 52, aliniatul (1), litera c) din legea 53/2003 – Codul Muncii, adica exact articolul de suspendare pentru somaj tehnic. Cred ca OUG 30/2020 doar stabileste conditiile de decontare a somajului tehnic.
    2. Prin formularea din ordonanta de urgenta, nu este clar daca 75% din salariul mediu brut este limita doar pentru decontare sau este chiar limita pentru indemnizatie. De exemplu in situatia unui angajat care are salariul brut de 8000 lei/luna, in cazul in care este trimis in somaj tehnic pentru o luna, nu e clar daca firma are obligatia sa-i plateasca o indemnizatie de 4072 lei (75% din salarial mediu brut) sau de 5600 lei (75% din brutul de incadrare) si sa recupereze de la AJOFM doar 4072 lei.
    3. De asemenea cred ca, daca situatia o impune, firmele ce se incadreaza la litera b), pot sa trimita toti angajatii in somaj tehnic dar pot sa ceara decontarea indemnizatiei doar pentru maxim 75% dintre ei.
    Multumim pentru informarea, este foarte utila,

  6. Buna ziua!
    Multumim! Cum se procedeaza daca in situatia 2, cu reducerea activitatii, angajatii lucreaza partial, in functie de comenzile sporadice care intra ( ma refer la situatia unui magazin online din domeniul Home& deco). Pot fi zile fara sa fie chemati la munca, poate fi chemata doar 1 persoana pt 1 ora sau mai multe, deci fara un program anume decat in functie de solicitare. Se ponteaza pe ore sau cum? Multumesc!

  7. Daniela

    Buna ziua! Multumim pentru articol! As vrea sa ma ajutați însă cu urmatoarea situatie. Suntem producatori de mobilier, si începând cu data de 15 martie am redus activitatea societății, astfel ca toti angajatii muncesc doar 2h zi. Cel mai probabil incepand cu luna aprilie va trebui sa stopam de tot activitatea, asteptandu-ne la o carantina totala. Cu siguranta in luna aprilie vom avea incasari cu 25 % mai mici decât in ian-feb, încadrându-ne astfel la situatia 2 prezentată de dumneavoastră. Intrebarea mea este: angajatii vor lua 75 % din salariul pentru 2h? Nu mi se pare normal atâta timp cât pana sa intervină aceasta situatie ei au avut un salariu intreg.

  8. Galffy

    Bună ziua
    Dacă ai un singur angajat cu normă întreagă poți sa il dai în şomaj tehnic ?

    1. mircea

      Galffy, cum e , ai aflat ?

      1. Te011

        Buna ziua! As avea si eu o intrebare. Daca la jobul full time am intrat in somaj tehnic datorita starii de urgenta si mai am contracte part time in desfasurare. Mai pot beneficia de somajul tehnic in aceasta situatie?

        1. admin

          Avem urmatorul raspuns de la Ministerul Muncii (inca nu e publicat in MOF) : În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care, cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizația în cauză.
          În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizația aferentă contractului individual de muncă cel mai avantajos.

Comentariul tau aici