La final de perioada, analiza activitatii, a gestiunii si in principal a stocurilor este mai importanta ca oricand.
Ce inseamna un nivel ridicat al stocurilor in balanta?
Iata mai jos cateva lucruri de care este bine sa tii cont:
- Un nivel ridicat al stocurilor poate arata o incredere foarte ridicata a celor care conduc firma, in perspectiva de crestere a cererii in perioada urmatoare. De exemplu, daca analiza se face inainte de perioada sarbatorilor, nivelul ridicat al stocurilor unui magazin de cadouri va fi explicat prin anticiparea cererii ridicate din perioada urmatoare. Asadar, sezonalitatea si perspectivele unei cresteri a afacerii dincolo de sezonalitate sunt doua situatii pe care trebuie sa le ai in vedere.
- Un nivel mai ridicat al stocurilor decat de obicei poate indica si faptul ca a inceput o panta descendenta a evolutiei cererii, si stocurile au fost alimentate din “inertie” la acelasi nivel la care se intampla in perioada de crestere. Acest lucru poate sugera o lipsa de predictibilitate a angajatilor responsabili cu aprovizionarea, dar poate si o evolutie descendenta neasteptata cauzata de evenimente greu de pronozat.
Asadar, atunci cand vrei sa faci o dimensionare optima a stocurilor trebuie sa cunosti:
- contextul macroeconomic (daca economia se afla in perioada de crestere sau recesiune);
- contextul microeconomic: sezonalitatea afacerii tale;
Companiile din domeniul productiei au o mare parte a capitalului de lucru investit in stocuri. Stocurile aflate in depozit atrag o serie de costuri, uneori chiar importante:
• costurile aferente locului de depozitare: amortizarea daca spatiul este propriu sau chiria daca acesta este inchiriat.
La orice spatiu vor exista utilitatile, costurile cu salariile personalului care lucreaza in depozit. Daca in plus in interiorul depozitului exista mobilier industrial utilizat pentru depozitarea materiilir prime, se adauga in plus si amortizarea acestuia.
In cazul spatiilor in proprietate se adauga si impozitele si taxele locale.
• costuri cu securitatea: aparatura video, personalul angajat in protectia bunurilor, sisteme antiincendiu, abonamente la firmele de paza, etc.
• costurile datorate pierderilor si deteriorarii – important mai ales la materiile perisabile. Cu cat este mai mare perioada de pastrare, cu atat riscul este mai mare.
De exemplu produsele alimentare care pot sa expire, bauturi in ambalaje de sticla care se poate spare, etc.
• costul finantarii pentru achizitia stocurilor.
Pentru a putea face analize corecte a evolutiei si situatiei stocurilor trebuie sa ai instrumentele adecvate.
Daca utilizezi Smart Bill, poti sa iti gestionezi usor stocurile prin modulul de introducere a datelor care iti permite sa faci: receptii, transferuri, scoateri din gestiune si inventare, iar pe de alta parte, sa obtii in timp real rapoartele de care ai nevoie.
Iata mai jos o lista cu rapoarte disponibile in Smart Bill:

Utilizand Smart Bill vei putea sa accesezi gestiunea de oriunde ai acces la internet, si astfel sa analizezi evolutia stocurilor oricat de des doresti. In felul acesta vei avea un control suplimentar asupra evolutiei activitatii tale, si nu vei fi suprins de anumite situatii care au dobandit amploare (de exemplu supradimensionarile stocurilor).
In principal, la final de an analiza este importanta pentru a putea refecta si in situatiile financiare valoarea corecta a activului.
In Smart Bill poti sa obtii rapoarte specifice pentru:
- vechimea stocurilor: analizandu-l vei putea verifica daca nivelul ridicat al stocurilor nu este generat de anumite stocuri vechi, greu vandabile;
- stocuri la terti: vei putea stii care este volumul de stocuri aflate la terti: spre prelucare, stocare etc.
- rotatie stoc: care iti va spune care sunt stocurilor fara miscare, de care probabil nu mai ai nevoie si care iti “incarca” gestiunea.
Informatia privind stocurile este bine sa fie pe “panoul de control” zilnic al activitatii sale.