Factura in 2019

  • Inscrie-te ACUM la newsletterul GRATUIT Contzilla.ro
  • All Inclusive - toate lucrarile de specialitate - Click AICI!
  • Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

    Fiind inceput de an in contabilitate si gestiune, recapitulam mai jos cateva informatii bine de stiut, actualizate despre facturi si emiterea lor in 2019.

    1. Elementele obligatorii ale facturii raman la fel ca si in 2018, prin urmare poti utiliza acelasi format al facturii ca in anul precedent

    Le reamintim pe scurt mai jos:

    • numarul de ordine, în baza uneia sau a mai multor serii;
    • data emiterii facturii;
    • data livrarii/prestarii sau data încasării unui avans, daca această dată este anterioară datei emiterii facturii;
    • denumirea/numele, adresa și codul de TVA sau, după caz, CUI-ul furnizorului, sau al reprezentantului fiscal -daca este cazul;
    • denumirea/numele și adresa beneficiarului, precum și codul de TVA sau CUI-ul beneficiarului, dacă acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă;(idem pentru reprezentantul fiscal daca este cazul);
    • denumirea și cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate;
    • baza de impozitare, avansurile facturate, pentru fiecare cotă, scutire sau operațiune netaxabilă, prețul unitar, exclusiv taxa, precum și rabaturile, remizele, risturnele și alte reduceri de preț, în cazul în care acestea nu sunt incluse în prețul unitar;
    • cota de taxa aplicata și suma taxei colectate, exprimate în lei, în funcție de cotele taxei;
    • in cazul în care factura este emisă de beneficiar în numele și în contul furnizorului, mențiunea “autofactură;”
    • in cazul în care este aplicabilă o scutire de taxă, trimiterea la dispozițiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice altă mențiune din care să rezulte că livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;
    • in cazul în care clientul este persoana obligată la plata TVA, mențiunea “taxare inversă”;
    • in cazul în care exigibilitatea TVA intervine la data încasării contravalorii integrale sau parțiale a livrării de bunuri ori a prestării de servicii, mențiunea “TVA la încasare”;
    • o referire la alte facturi sau documente emise anterior dacase emit mai multe facturi ori documente pentru aceeași operațiune.

    Se pastreaza si aceleasi mentiuni pentru bunuri second-hand si agentii de turism.

    Daca alegi sa facturezi cu Smart Bill, poti sa beneficiezi de cateva avantaje importante care simplifica procesul de emitere:

    • de exemplu, atunci cand introduci datele beneficiarului este suficient sa ii mentionezi CUI-ul si aplicatia isi preia automat informatia privind denumirea, adresa sediului social, nr. Registrul comertului, calitatea de platitor de TVA sau nu, daca e platitor de tva la incasare sau nu.
    • poti sa completezi datele clientului cu adresa sa de email, fapt care are avantajul ca iti permite comunicarea automata a facturilor si reamintirilor de plata, direct din aplicatie.

    2. Cotele de TVA

    Cotele de TVA de pe o factura pot fi 19% (cota generala), 9% sau 5%, dupa caz.

    In Smart Bill poti sa alegi atunci cand emiti factura cota de taxa dorita pentru fiecare linie a facturii:

    3. Cand este obligatorie factura?

    Din punct de vedere al legislatiei romanesti, factura este obligatorie in urmatoarele situatii:

    a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;

    b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care ai efectuat-o;

    c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri;

    d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b).

    Prin exceptie, persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei.

    4. Numerotarea facturilor la inceput de an si intocmirea deciziei de numerotare

    Un alt lucru util in Smart Bill este faptul ca atunci cand definesti o serie noua pentru o factura, cum este de exemplu la inceput de an, aplicatia genereaza automat decizia de numerotare, un document pe care astfel nu mai trebuie sa il intocmesti manual si sa ai permanenta grija sa nu omiti intocmirea sa, de cate ori deschizi o serie noua.

    5. Cand poti sa emiti facturi simplificate?

    Art. 319 alin. (12) din Codul fiscal prevede ca se pot emite facturi simplificate in oricare dintre urmatoarele situatii:

    a) atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro.

    b) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura.

    Diferenta consta in cantitatea de informatii pe care o contin cele doua tipuri de facturi.

    Astfel, o factura simplificata va contine doar urmatoarele informatii:

    a) data emiterii;

    b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;

    c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;

    d) suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;

    e) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura, o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica.

    Asadar, daca ai vanzari sub 100 euro/vanzare, poti sa apelezi la acest regim simplificat si sa emiti facturi in care datele de identificare ale beneficiarului nu sunt obligatoriu sa apara, asa cum rezulta din lista de mai sus.

    6. Urmarirea permanenta a sumelor facturate

    Este bine sa facturezi cat mai mult si in sume cat mai mari fiindca astfel firma ta isi indeplineste obiectivul, insa trebuie sa stii ca exista cateva plafoane fiscale, prin a caror depasire, se poate schimba regimul fiscal al firmei tale.

    • De exemplu, daca esti neplatitor de TVA dar ai o cifra de afaceri mai mare de 300.000 lei/an va trebui sa te inregistrezi ca platitor de TVA.
    • De asemenea daca esti platitor de TVA trimestrial dar cifra de afaceri anuala depaseste 100.000 euro va trebui sa iti schimbi perioada fiscala in luna.
    • Apoi, daca vinzi in UE catre persoane fizice si depasesti plafoanele de vanzari la distanta va trebui sa te inregistrezi fiscal in statul beneficiarului.

    In Smart Bill ai toate rapoartele disponibile privind analiza vanzarilor, cifra de afaceri, pe care le poti vizualiza direct din fereastra aplicatiei (daca setezi acest lucru), fara a fi nevoie de nici un click.

    Astfel, ai in permanenta controlul vanzarilor si poti testa limitele.

    Articole similare

  • Autor: Delia Mircea
  • Profil Google Plus Delia Mircea

  • Articole similare

    Comments are closed.

    Distribuie acest articol: