10 lucruri bine de stiut despre contabilitatea in partida simpla-O 170/2015

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

1.Cine aplica reglementarile pentru contabilitatea in partida simpla ?

Reglementările contabile privind contabilitatea în partidă simplă se aplică de către următoarele categorii de persoane:

a) persoanele fizice și asocierile fără personalitate juridică ale căror venituri sunt supuse impozitului pe venit în conformitate cu prevederile Codului fiscal, cu modificările și completările ulterioare, al căror venit net anual este determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obținut din următoarele surse:

  • activități independente;
  • cedarea folosinței bunurilor;
  • activități agricole, silvicultură și piscicultură

Nota : Aceste persoane au obligația să conducă evidența contabilă pe baza regulilor contabilității în partidă simplă dar pot opta pentru tinerea contabilitatii în partidă dublă.

b) persoanele sau entitățile care, prin actul normativ de înființare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligația ținerii contabilității în partidă simplă, cu excepția persoanelor juridice fără scop patrimonial.

2.Trecerea de la contabilitate in partida simpla la contabilitate in partida dubla

Entitatile care conduc evidența contabilă pe baza regulilor contabilității în partidă simplă si pot opta pentru contabilitatea in partida dubla, pot face acest lucru de la începutul exercițiului financiar ulterior celui în care au decis această trecere.

3.Inventarierea

Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă au obligația să efectueze inventarierea la începutul activității, cel puțin o dată pe an, precum și la încetarea activității.

4.Situatii financiare

Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă nu întocmesc situații financiare anuale.

5.Registre

Pentru evidențierea în contabilitatea în partidă simplă a operațiunilor efectuate se utilizează următoarele registre contabile: Registrul-jurnal de încasări și plăți (cod 14-1-1/b) și Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).

6. Registrul-jurnal de încasări și plăți

Registrul-jurnal de încasări și plăți (cod 14-1-1/b) servește la înregistrarea cronologică a tuturor sumelor încasate și plătite, atât în numerar, cât și prin conturi bancare.

7. Registrul-inventar

Registrul-inventar (cod 14-1-2/b) servește la înregistrarea elementelor de natura activelor și datoriilor inventariate.

8.Raportul Z

În condițiile utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, în conformitate cu prevederile legale, documentul în baza căruia se înregistrează în contabilitate încasările zilnice este raportul fiscal de închidere zilnică, respectiv registrul special întocmit în condițiile defectării aparatelor de marcat electronice fiscale.

9.Termene de pastrare in arhiva

Termenul de păstrare a Registrului-jurnal de încasări și plăți (cod 14-1-1/b) și a Registrului-inventar (cod 14-1-2/b) este de 10 ani.

Documentele justificative utilizate de persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă se păstrează pe o perioadă de 5 ani, cu excepția statelor de salarii care se păstrează 50 de ani.

10.Lista documentelor utilizate pentru contabilitatea in partida simpla

Registrul-jurnal de încasări și plăți
Registrul-inventar
Fișa mijlocului fix
Factura
Aviz de însoțire a mărfii
Listă de inventariere
Chitanță
Chitanță pentru operațiuni în valută
Dispoziția de plată/încasare către casierie
Statul de salarii

Articole similare

Comentariul tau aici