Proiect OUG pentru modificarea Legii nr.167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Ministerul Muncii a lansat in dezbatere publica un proiect de OUG pentru modificarea L 167/20214 privind exercitarea profesiei de bonă.

În conformitate cu prevederile Legii nr.167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă, persoana calificată potrivit prevederilor legale să desfășoare servicii de îngrijire și supraveghere a copilului și care îndeplinește criteriile prevăzute de lege, poate acorda aceste servicii dacă se înregistrează ca persoane fizice autorizate și care încheie contract de prestări servicii cu părinții copilului/reprezentantul legal al copilului sau în baza unui contract individual de muncă încheiat cu o persoană juridică.
Legea definește serviciile de îngrijire și supraveghere a copilului, prestate de bone, ca servicii instructiv-educative prin care se asigură îngrijirea, creşterea, protecţia, educaţia şi învăţarea copilului, folosind metode variate şi alternative de educare şi asistare a copilului. Prin lege sunt prevăzute, de asemenea, criteriile de exercitare a profesiei de bonă și obligația utilizării unui plan de activități, anexă la contract. Modelul acestora este aprobat prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr.167/2014, aprobate prin HG nr.652/2017.

Ce modificari se propun?

  1. eliminarea prevederilor referitoare la controlul acestora de către inspecția socială și a celor conform cărora sunt aplicabile prevederile Legii nr.197/2012 privind asigurarea calității serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;
    Justificare:
    Facilitarea implementării prevederilor Legii nr.167/2014 și respectarea dreptului părinților/reprezentantului legal de a decide cu privire la calitatea serviciilor contractate pentru îngrijirea și supravegherea propriului copil, pentru serviciile
    instructiv-educative – complementare celor asigurate prin sistemul de învățământ obligatoriu, precum și de a-și asuma responsabilitatea și de a monitoriza prestarea acestor servicii.
  2. clarificări privind nivelul de calificare, respectiv nivelul 3;
    Justificare:
    Potrivit Ordinului Nr. 3712/1.721/2018 din 21 mai 2018 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, validare, aprobare şi gestionare a standardelor ocupaţionale şi a modelului de standard ocupaţional, nivelul 3 de calificare presupune un curs de 720 de ore, dintre care 240 ore de pregătire teoretică. În vederea exercitării ocupației de
    bonă va fi necesar un curs de calificare de nivel 3.
  3. eliminarea trimiterii la prevederile Legii nr.200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare;
    Justificare:
    Prin eliminarea trimiterilor la prevederile Legii nr.200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare și înlocuirea cu sintagma ” conform prevederilor legale în vigoare” se facilitează accesul la ocupația de bonă.
  4. reglementarea posibilității ca exercitarea profesiei de bonă să se poată realiza în aceleași condițiții și de către persoanele care au dobândit calificarea de baby-sitter;
    Justificare:
    Având în vedere faptul că, la această dată în Registrul General de Evidență a Salariaților, pe baza transmiterilor de registru efectuate de angajatori, figurează un număr mai mic de contracte de muncă active pentru ocupația de bonă decât pentru ocupația de baby-sitter, modificările actului normativ va conduce la creșterea accesului familiilor la servicii de îngrijire și supraveghere a copilului pe timpul zilei.
  5. reglementarea posibilității ca exercitarea profesiei de bonă să se poată realiza prin contractarea serviciilor de bonă de către o persoană fizică, reprezentantul legal al copilului.
    Justificare:
    Astfel, potrivit prevederilor art. 10 și art. 14 din Legea nr. 53/2003 din 24 ianuarie 2003 Codul muncii, republicată cu modificările și completările ulterioare, contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remuneraţii denumite salariu. De asemenea, prin angajator se înţelege persoana fizică sau juridică ce poate, potrivit legii, să angajeze forţă de muncă pe bază de contract individual de muncă. Persoana fizică dobândeşte capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de angajator, din momentul dobândirii capacităţii depline de exerciţiu. În vederea simplificării relațiilor de muncă, bona – persoană fizică poate încheia un contract individual de muncă cu reprezentantul legal al copilului – persoană fizică, care va avea calitatea de angajator. Astfel, după ce va obține parola Revisal de la Inspectoratul Teritorial de Muncă, persoana fizică, în calitate de angajator, se înregistrează la Administrația fiscală prin depunerea formularului 020 (art. 1 lit d) Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoane fizice române şi străine care deţin cod numeric personal (020), cod 14.13.01.10.11/2, prevăzute în anexa nr. 4 la Ordinul nr. 3725/2017 din 19 decembrie 2017 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor şi a tipurilor de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal). Atașat la declaratia 020 se anexează o copie dupa contractul de muncă înregistrat la ITM. Ulterior, acesta va depune declaratia 112 (Ordin MF nr. 203/207/188/2021 din 16 februarie 2021 pentru aprobarea modelului, conţinutului,
    modalităţii de depunere şi de gestionare a “Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”), în funcție de perioada fiscală aleasă prin formularul 020.
  6. Reglementarea conținutului dosarului personal pentru fiecare dintre bonele încadrate cu contract individual de muncă, a contraveției pentru neîntocmirea acestuia și a sancțiunilor aplicabile de către inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă;
    Justificare:
    Clarificarea modului de implementare și de verificare a respectării prevederilor referitoare la prestarea serviciilor de bonă în baza contractului individual de muncă;
  7. Abrogarea alineatul (3) de la art.10, conform căruia, constatarea abaterii disciplinare, cercetarea acesteia şi sancţiunile disciplinare sunt prevăzute în normele de aplicare a legii.
    Justificare:
    Având în vedere faptul că legea nu prevede constituirea unei asociații profesionale care ar putea aplica sancțiuni disciplinare, acestea pot fi aplicabile numai de către angajator în calitate de persoană juridică, conform regulamentului propriu de organizare și funcționare.

Articole similare

Comentariul tau aici