Valentina Saygo – interviu despre contabilitatea in Romania in prezent si directiile de dezvoltare in viitor

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Evenimentul toamnei pentru contabili este ContaBill – Contabilitatea viitorului, un eveniment special, initiat de SmartBill Romania, in care vom discuta cu specialisti renumiti in domeniu despre viitorul contabilitatii, despre noutati fiscale si salarizare 2020-2021 dar si despre alte subiecte de interes pentru profesia contabila.

Azi o avem alaturi pe Valentina Saygo intr-un interviu despre relatia dintre antreprenori si contabili, profesia contabila in prezent si perspectivele de evolutie in urmatorii ani.

  • Cu peste 20 de ani experienta in contabilitate, Valentina Saygo este in acelasi timp expert contabil si antreprenor. S-a facut remarcata in rolul sau de membru activ in comisiile de dialog social de la Ministerul Finantelor si Ministerul Economiei, in Consiliul Consultativ ANAF, unde isi exprima opinia pe proiectele de acte normative si vegheaza la implementarea justa a legislatiei.
  • Este managing partner al companiei Ask For Accounting si fondator al SayGo Academy
  • O puteti gasi si pe blogul personal : valentinasaygo.ro.

Data conferintei : 3 noiembrie 2020, de la 9.30, online

Inscrierea la conferinta: se poate face AICI

1.Daca ar fi sa facem o radiografie a relatiei dintre contabili si antreprenori, care credeti ca sunt in momentul de fata cele mai importante elemente care sa defineasca relatia dintre acestia ?

Relatia dintre contabili si antreprenori o consider o relatie delicata, mai ales prin prisma mentalitatii invechite ca “noi contabilii suntem un rau necesar” si ca luam banii anreprenorului, ca sa ii dam la fisc. Evident ca nu sunt de acord cu aceasta conceptie si in fiecare zi depun eforturi ca sa o schimb. Primul element care defineste relatia, si cel mai important din punctul meu de vedere, este increderea reciproca. Daca eu am incredere in clientul meu, ma lupt pentru el pana in panzele albe si nu de putine ori s-a intamplat lucrul acesta. E adevarat ca am avut si clienti in care nu am avut incredere, prin urmare mi-am pastrat rezervele, mi-am pastrat intergritatea, dar nu am pastrat clientul. La fel si reciproca este valabila, adica sa fac transfer de incredere catre clientul meu antreprenor. Daca acest transfer de incredere nu este realizat, relatia este viciata. Cand clientul isi verifica propriul contabil pe internet sau cu prietenii, ceva e putred. E ca in dragoste, daca partenerii nu au incredere unul in celalalt, iubirea nu functioneaza. Increderea se obtine greu si se pierde imediat. Ma refer la acea incredere profesionala, care se obtine din multa munca si studiu, din rationamentul profesional si de anticipare a nevoilor clientului.  

Al doilea element al relatiei este acela de a oferi informatii in conducerea afacerii. Comunicarea contabilului cu antreprenorul trebuie sa fie la alt nivel, nu doar sa ii transmitem ordinul de plata pe 25. Nu suntem dactilografi sa introducem facturi pana la epuizare, suntem mai mult de atat. Dar asta presupune in primul rand sa oferim informatii si in al doilea rand sa invatam antreprenorii sa le foloseasca in luarea deciziilor.  Imi place sa afirm ca nu ii spun clientului ce sa faca, ci il invat sa ia singur cea mai buna decizie, explicandu-i riscurile la care se supune.

Al treilea element il consider ca ar fi educarea in administrarea afacerii. Cine altcineva sa ii invete pe antreprenori, de la intocmirea unei facturi, obligatiile si rolurile in firma, apelarea la juristi cand este cazul, folosirea informatiei contabile in luarea deciziei? Cine altcineva sa ii indrume si sa ii educe, daca nu noi, contabilii? Noi suntem cei care avem primul contact apropiat si o relatie de lunga durata, noi ii formam, noi ii crestem, noi ii sfatuim, noi ii pregatim pentru viitor.

2.Ce calitati vor fi necesare pentru un contabil in viitor, asa incat sa ramana competitiv, atat intern dar si raportat la piata globala?    

Ca sa se pregateasca pentru viitor, un contabil trebuie sa se reinventeze de la an la an, sa iasa din multime, sa isi caute acel factor unic diferentiator fata de concurenta lui. Sa mearga inainte, fara sa se uite in spate, dar sa faca lucrurile diferit. Eu am ales sa nu ma limitez in a lucra doar pentru fisc (nu vreau sa depun declaratii si atat) ci sa lucrez pentru clientii mei, impreuna cu acestia. Nu a fost usor, a fost dificil la inceput, dar este extraordinar sa imi vad clientii cum cresc, cum invata sa ia decizii, cum cer informatii pentru activitatea de zi cu zi. A ramane blocat in timp este similar cu regresul profesional.

3.Este contabilitatea o profesie atractiva, in perspectiva urmatorilor 10 ani?

Contabilitatea este o stiinta exacta, logica, frumoasa si perfecta. Tinand cont de vechimea acestei profesii, multi ani de acum inainte va avea discipoli si adepti. Ori o iubesti, ori o urasti! La fel ca mine si ca tine, ne-am indragostit de ea cu pasiune. E adevarat ca fiscalitatea este cea care ne mananca zilele, impreuna cu modificarile legislative sau sa nu mai vorbim de birocratie. Insa, tinand cont de tehnologizare si robotizare, contabilul va avea rolul de consultant, de sfatuitor, de cel care ofera solutii de eficientizare fiscala. Nu-i asa ca viitorul suna bine si ca de fapt, asta ne-am dorit intotdeauna sa facem?  

4. Credeti ca profesia contabila este o profesie oarecum uitata/ignorata de autoritati ? Am citit interviul pe care l-ati acordat Ziarului Financiar referitor la faptul ca Ministerul Fondurilor Europene nu a inclus codul CAEN 6920, cel al activităţilor de contabilitate pe lista celor care pot aplica pentru microgranturile de 2.000 de euro, deşi afacerile lor au fost şi ele afectate de pandemia de COVID-19.

Profesia contabila nu este privita de nimeni la adevarata ei valoare si asta este doar vina noastra, a contabililor. In primul rand, noi ne desconsideram profesia si rolul pe care il avem in economie, prin serviciile oferite si prin tarifele practicate. Nu ne pozitionam pe piata ca o profesie de inalt nivel, dar ne uitam cu coada ochiului la tarifele practicate de alti specialisti. Imi place sa zic ca prin mainile noastre trece PIB-ul acestei tari si in pixul nostru sta bugetul ei. Ce ne impiedica sa ne comportam ca atare? Apoi permitem clientilor sa ne trateze “ca pe un rau necesar”, cum am zis mai devreme. Nu ii educam, nu ii informam, nu ne luam rolul primordial in primire. Evident ca autoritatile ne ignora, pentru ca nu suntem o voce, nu ne facem auziti si nici prezenti. Iata ca putem sa strigam tare si sa ne cerem drepturile. Am initiat o campanie de emailuri pentru a solicita introducerea caen-ului 6920, am dat interviuri in presa, am facut lobby in Senat si in Camera Deputatilor si iata ca legea a iesit din Parlament cu acest CAEN. Deci se poate, trebuie doar sa vrem, sa ne unim si sa ne facem auziti.

5.Cum apreciati gradul de educatie financiara al antreprenorilor din ziua de azi? Unde se resimte cel mai tare lipsa de informatie, la cei care vin la dvs pentru consultanta?

Ma fascineaza noua generatie de antreprenori si am mare incredere in ea. Tinerii antreprenori de azi sunt curati, cinstiti, avizi de informatii coerente si cunostinte temeinice. Ei nu mai seamana cu patronii de acum douazeci de ani, care nu puneau pret pe competente. E adevarat ca se descurca greu in hatisul legislativ si in noianul de obligatii care le revin, solicita explicatii logice si material informativ. Dar daca le indrumam pasii cu profesionalism si cu rabdare, intreaga economie are de castigat. Lipsa de informatii se resimte in “de ce”-ul din spatele hartiilor, in birocratia excesiva, in aplicarea neunitara a legislatiei de la un judet la altul, in lipsa de claritate a actelor normative. Problemele cu care se confrunta un proaspat antreprenor incep cu intocmirea unei facturi, cu diferenta intre o proforma si o factura de avans sau de stornare, acele lucruri pe care noi le stim din experienta, dar care nu sunt explicate nicaieri sau ascunse adanc in legislatie. Prin urmare, lipseste abecedarul in antreprenoriat. Ar trebui sa le explicam curat, fara limbaj de specialitate, sa le traducem din romana in romana si sa-i invatam “sa faca hartiile dupa realitate si nu realitatea dupa hartii”.   

6. Ce sfaturi i-ati da unui absolvent care doreste sa isi deschida o afacere in domeniul contabilitatii ?

In primul rand i-as spune sa lucreze intr-o firma de contabilitate si sa inceapa de jos. Daca stie contabilitate pana la cel mai inalt nivel profesional, nu inseamna ca poate conduce o firma. Este important sa aiba competente manageriale, abilitati de vanzare, de marketing, de comunicare si de leadership. Sa construiesti un brandig personal intr-un domeniu atat de putin atractiv pentru mass-media, nu este usor, dar nici imposibil. Iar cel mai important sfat, este sa se detaseze de multime, sa faca lucrurile diferit si cu multa pasiune. Atunci putem vorbi despre un adevarat manager al unei firme de contabilitate!

7. Care vor fi directiile in care credeti ca va evolua contabilitatea in orizontul urmatorilor 5 ani ?

Sunt convinsa ca pandemia ne-a adus si multe lucruri bune. Nu ne imaginam ca vom lucra de acasa, fara sa intoarcem bonurile fiscale pe toate partile. Nu ne imaginam vreodata ca ne vom tehnologiza clientii de pe o zi pe alta sau ca vom avea intalniri rapide pe zoom, fara sa stam la discutii si la cafele fata in fata. Probabil ca in perioada urmatoare vom apela la roboti si aplicatii, care sa ne usureze munca. Eu personal am implementat o multime de solutii tehnice sau altele sunt in testare si nu ma opresc aici. Sunt fascinata de rezultatele pe care le analizez, de productivitatea muncii, de calitatea informatiilor obtinute. Dar asta nu trebuie sa ne sperie, ci sa ne bucure, pentru ca vom avea mai mult timp pentru analiza, pentru solutii personalizate, pentru consultanta specializata, pentru aprofundarea spetelor cu care ne confruntam. Si de ce nu, sa ne implicam activ in zona civica si de dialog social acolo unde se fac legile, pentru ca noi suntem cei care vedem cum acestea se implementeaza. Abia atunci ne vom putea consolida rolul in economie, ca partener in luarea deciziilor si conturarea legislatiei.

Va multumim si ne revedem in data de 3 noiembrie la ContaBill 2020.

Articole similare

Comentariul tau aici