10 solutii posibile pentru ca angajatorii si angajatii sa depaseasca mai usor perturbarile in activitate. Avantaje si dezavantaje

Traversam o perioada dificila, in care numeroase companii si-au vazut modul normal de lucru perturbat si au fost nevoite sa gaseasca modalitati prin care sa diminueze efectele acestor schimbari asupra activitatii lor. Exista o serie de masuri care pot fi luate in aceasta perioada pentru a reduce impactul, la nivel de angajat si angajator, a suspendarii activitatii normale, fiecare dintre acestea avand avantajele si dezavantajele sale.

Unele situatii sunt complexe, in special din perspectiva contabila, ceea ce creste nevoia de  flexibilitate  a softurilor de business utilizate de companii astfel incat sa reflecte corect toate detaliile. O astfel de aplicatie adaptabila WizSalary care, in aceasta perioada, iti garanteaza ca software-ul de salarii va putea gestiona particularitatile situatiilor complexe pe care le intalnesti in practica si va  calcula corect taxele datorate.

Iata mai jos o lista cu 10 solutii posibile:

1.Munca de acasa

Munca de acasa reprezinta  solutia optima in aceste momente, fiindca inseamna ca atat angajatorul, cat si angajatul isi pot continua activitatea, chiar daca  in afara sediului firmei.

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Isi conserva veniturile obisnuite prin pastrarea locului de munca
Continua derularea activitatii (aspect motivational)  
Este posibil sa nu aiba la dispozitie toate mijloacele necesare desfasurarii optime a muncii, in afara sediului fizic al firmei
Angajator Poate sa duca la indeplinire proiectele firmei – sa livreze serviciile angajate, ceea ce ii mentine veniturile
Isi pastreaza angajatii
Scade posibilitatea sa de a controla activitatea angajatilor
Angajatii isi stabilesc singuri programul de munca

2.Telemunca

O alta solutie buna, similara cu cea precedenta, este telemunca. Ea reprezinta tot o alternativa de a lucra la distanta, care se aplica daca firma respectiva se afla in cazul fericit in care poate sa faca acest lucru.

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Program de lucru stabilit de comun acord cu angajatorul
Isi conserva veniturile obisnuite
Este posibil sa nu aiba la dispozitie toate mijloacele necesare desfasurarii optime a muncii in afara sediului companiei
Angajator Poate desfasura in continuare activitatea firmei, sa obtina venituri si sa isi pastreze clientii si angajatii Control mai scazut  

3.Reducerea duratei de munca

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Isi pastreaza locul de munca si implicit asigurarea de sanatate, contributia la fondul de pensii si   continuitatea in munca (vechimea in munca) Veniturile din salarii vor fi diminuate proportional cu reducerea duratei de munca
Angajator Isi pastreaza salariatii
Isi reduce costurile cu forta de munca.
Are in continuare costuri salariale si contributiile aferente acestora, ce pot fi greu de sustinut in situatia in care nu mai are incasari

4.Somaj tehnic

Somajul tehnic este o intrerupere temporara a activitatii, fara incetarea raportului de munca, implementat in principal pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

Pe perioada somajului tehnic, contractul individual de munca al angajatilor se suspenda, iar suspendarea se inregistreaza in REVISAL.

Prin OUG 30/2020 au fost stabilite cateva facilitati pentru companii, in principal faptul ca statul va suporta indemnizatia bruta de somaj.

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Nu isi pierde locul de munca
Beneficiaza de o indemnizatie de 75% din salariul de baza (pafonat la 75% din salariul mediu brut , care este 5.429 lei)
Isi mentine asigurarea de sanatate
Continua sa contribuie la fondul de pensii.
Veniturile sunt diminuate fata de varianta in care ar merge normal la munca
Se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii
Angajator Isi pastreaza angajatii
Indemnizatia se suporta de catre stat (atat suma platita angajatului cat si contributiile si impozitul)
Posibile probleme de cash flow – angajatorul va plati indemnizatia neta salariatilor si o va recupera de la stat in 30 de zile de la depunerea cererii.
Pregatire documentatiei

5.Compensarea orelor suplimentare cu timp liber

In cazul in care angajatii au prestat munca suplimentara in lunile precedente, angajatorii au obligatia de a compensa aceasta munca suplimentara prin ore libere platite oferite in urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia. In cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut in luna urmatoare, munca suplimentara va fi platita salariatului prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia. Asadar, in perioada aceasta se pot compensa orele suplimentare cu ore libere platite, iar astfel,angajatorul nu trebuie sa mai calculeze sporuri.

Aceasta solutie functioneaza si in sens invers: in perioadele de reducere a activitatii, angajatorul are posibilitatea sa le acorde angajatilor zile libere platite ce pot fi, apoi, compensate prin oree suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Beneficiaza de timp liber, fiind platit de angajator Nu mai incaseaza sporul de ore suplimentare
Angajator Acopera partial un gol in activitate
Nu mai plateste sporul de munca suplimentara
Problema costurilor ramane dupa ce epuizarea acestei rezerve de ore suplimentare

6.Suspendarea contractului de munca din initiativa angajatului (concediu fara salariu)

O situatie aparte este cea in care angajatul el cel care solicita suspendarea contractului de munca. Acest lucru se poate intampla in situatia in care angajatorului nu mai dispune de mijloacele necesare efectuarii platii salariilor, dar angajatul nu doreste  incetarea contractului sau de munca, ci doreste, dimpotriva, sa ramana in continuare pe lista angajatorului, chiar daca nu mai incaseaza nimic o perioada.

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Isi conserva locul de munca
Nu mai trebuie sa presteze munca
Contractul de munca este suspendat
Isi pierde integral venitul din salarii
Dupa 3 luni isi pierde asigurarea de sanatate
Va avea intrerupere in stagiul de cotizare la pensii  
Angajator Reducerea la 0 a costurilor cu angajatul respectiv Se poate face doar la cererea angajatului

Daca utilizezi WizSalary poti inregistra in aplicatie toate situatiile de incetare a contractului de munca:

7.Concediu medical

Acordarea de concedii medicale pentru aceasta perioada nu este tocmai o alternativa corecta, decat in cazurile de imbolnavire efectiva. Daca, insa, medicul decide ca este necesara acordarea concediului medical, situatia arata astfel:

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Primeste o indemnizatie de concediu medical,  in procent de 75-100% din media veniturilor realizate in ultimele 6 luni.
Isi pastreaza locul de munca.
Pentru a putea beneficia de indemnizatie pentru concediu medical, angajatul trebuie sa aiba un stagiu minim de cotizare de cel putin 6 luni realizate in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical.
Angajator Angajatorul suporta primele 5 zile din fondul de salarii, iar restul este suportat din FNUASS.
Se pastreaza angajatul si se suporta, financiar, doar 5 zile.
Angajatorul trebuie sa plateasca indemnizatia integral, urmand sa depuna o cerere de recuperare de la Casa de sanatate.
Durata de recuperare a concediilor medicale de la Casa de sanatate este foarte lunga.

WizSalary detine o facilitate de inregistrare a concediilor medicale, foarte complexa, care calculeaza in functie de datele introduse indemnizatia de care poate beneficia un angajat, in toate situatiile posibile.

 8.Zile libere pentru parinti pentru supravegherea copiiilor pe durata intreruperii activitatilor de invatamant

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Isi pastreaza locul de munca si poate sa supravegheze activitatea copiiilor (fara a antrena costuri sau resurse suplimentare pentru aceasta) Poate fi acordata doar unui parinte si doar pentru copiii pana la 12 ani care sunt inregistrati intr-o forma de invatamant.
Angajator Bugetul suporta costurile salariale nete pe perioada de intrerupere a unitatilor de invatamant – indemnizatia neta platita angajatuluiAngajatorul plateste indemnizatia si apoi o recupereaza de la stat  in 30 zile de la depunerea documentelor.
Angajatorul suporta contributiile salariale si impozitul.

Desi acest tip de concediu este recent publicat in legislatie, aplicatia WizSalary a fost actualizata pentru a putea inregistra aceasta situatie.

9.Concediu de odihna

Daca angajatii au zile libere disponibile, pot alege sa isi  ia concediu in perioada de intrerupere a activitatii, in ipoteza in care munca de acasa si telemunca nu sunt solutii si se estimeaza ca activitatea se va relua intr-o perioada de timp rezonabila (ceea ce pentru multe afaceri este, in acest moment, greu de estimat).

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Primeste indemnizatia de concediu si nu trebuie sa mai vina la munca.   Isi consuma zilele de concediu , urmand ca in perioada urmatoare sa nu isi mai poata aloca zile pentru vacante
Angajator Este o alternativa buna pe termen scurt, in ipoteza in care intreruperea activitatii nu va dura mult si exista presupunerea rezonabila ca va mai exista activitate in viitor. Functioneaza doar limitat, in functie de numarul de zile ramase Nu reduce costurile angajatorului, acesta fiind cel care suporta indemnizatia de concediu

Daca utilizezi WizSalary poti sa ai o evidenta actualizata a zilelor de concediu de care dispui, inclusiv cele ramase din anul anterior.

10.Concedii medicale in caz de carantina

Acest timp de concediu presupune existenta unui risc materializat in ceea ce priveste raspandirea epidemiei, reprezentand situatia cea mai putin de dorit din lista, chiar daca este posibila.

  Avantaje Dezavantaje
Angajat Primeste o indemnizatie in valoare de 75% din media veniturilor din ultimele 6 luni Riscul in sine la care a fost supus angajatul Veniturile brute diminuate cu 25%
Angajator Nu suporta contravaloarea indemnizatiei de concediu din fonduri proprii, pentru ca ea va fi suportata integral din FNUASS Va trebui sa plateasca indemnizatia de concediu medical si apoi sa o recupereze de la FNUASS, ceea ce poate dura destul de mult.

Acestea au fost 10 masuri ce pot fi aplicate pentru sprijinirea angajatorilor si a angajatilor in acest moment de criza. Oricare dintre acestea alegeti, rolul jucat de management in acest moment este crucial pentru a creste posibilitatea ca, la finalul acestei perioade dificile, compania sa fi rezistat si sa isi poata relua activitatea.

Articole similare

One Thought to “10 solutii posibile pentru ca angajatorii si angajatii sa depaseasca mai usor perturbarile in activitate. Avantaje si dezavantaje”

  1. Dumitrescu

    Bună seara! Sunt o microintrepeindere cu unic asociat, care e si admin, fara carte de munca, platitoare de impozit pe venit de 3%, cod caen 9602, coafura. Am intrerupt activitatea pe 18 martie, cf decret militar. Pot beneficia ptr administrator de o forma de ajutor de la stat sau de somaj tehnic? Mulțumesc.

Comentariul tau aici